Page 16 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 16
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
1.4. Lokmân, 27
Sureyi Tanıyalım
Adı: Lokmân suresi
Nüzul sırası: 57 Ayet sayısı: 34
Mekkî – Medenî: Mekkî Mushaftaki sırası: 31
Konusu: Surede, iyilik sahibi kişilerin nitelikleri, Lokmân’ın (a.s) oğluna öğütleri, şirk inan-
cının yasaklanması, ana babaya saygı, sorumluluk duygusu, müminlerin geçici dünya ha-
yatının aldatıcılığına kapılmamaları gerektiği yönündeki uyarılar, Allah’ın (c.c.) ilminin ve
kudretinin kusursuzluğunu özetleyen ve ilahi bilgiyle insan bilgisi arasındaki büyük farkı
gösteren ifadeler, iyilik için çalışma, sabır, tevazu gibi dinî ve ahlakî konular ele alınmak-
tadır.
ِ
ِ
۪ ِ
ِ
ِ
ِ
ٍ
تدــفن اــم ٍرــحبَا ةعبــس هدــعب نــم هدــمي رــحبْلاو ماــقَا ةرجــش نــم ضرَ ْ لا يــف اــم نَا وــَلو
ُ
َ ْ
ُّ
َّ
َ
ْ َ َ
َ
ْ َ ْ
ْ َ
َ
ْ
ْ
ْ
َ
ُ ْ
َ َ ٌ
َ ْ َ
ُ ُ َ ُ
َ
ِ ِ
ِ
۪
﴾٢٧﴿ مــيكح زــي ۪ زع للا نا ۜللا تاــملك
ّٰ
ّٰ
َّ
َ
ٌ َ ٌ َ َ ُ َ
27- Eğer yeryüzündeki ağaçlar kalem, deniz de mürekkep olsa, arkasından yedi deniz da-
ha ona katılsa, Allah’ın (c.c.) sözleri (yazmakla) yine de tükenmez. Şüphesiz Allah (c.c.) mutlak
güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.
Yüce Allah (c.c.), sınırsız ilmini ve sonsuz kudretini insanların daha iyi kavraması için on-
ların rahatlıkla anlayabileceği bir misal üzerinden anlatıyor. Yeryüzündeki bütün ağaçların kalem
denizlerin de yedi kat misliyle mürekkep olduğunun düşünülmesini istiyor. Bu malzemeyle yazıla-
cak yazılar insan tahmininin sınırlarını zorlayacak kadar çoktur. Bunu anlayan insana mürekkep-
lerin tükeneceği ama Allah’ın (c.c.) sözlerinin yine de tükenmeyeceği gerçeği ifade ediliyor. Bu
örnek aynı zamanda sahip olduğu bilgilere güvenerek Allah’a (c.c.) cüretkarca tavır takınanlara
O’nun ilmi karşısındaki acizliklerini hatırlatmaktadır.
BİLGİ KUTUSU
De ki: “Rabbimin sözlerini yazmak için denizler mürekkep olsa ve bir o kadar da ilave
etsek (denizlere deniz katsak); Rabbimin sözleri tükenmeden önce denizler tükenirdi.”
(Kehf suresi 109. ayet )
Bu misalde Allah’ın (c.c.) sonsuz ilmiyle sonlu maddeler insanları ikna edici olması yönüyle
karşılaştırılmıştır. Yoksa bu, ağaç ve deniz daha çok olursa Allah’ın (c.c.) sözleri biter anlamında
gelmemektedir.
132