Page 14 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 14
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Gayb`ın anahtarları beştir ki onları Allah’tan
başkası bilemez. Yarın ne olacağını hiçbir kimse bilemez. (Ana) rahimlerinde neler bulunduğunu
hiçbir kimse bilemez. Hiçbir nefis yarın (hayır ve şer) ne kazanacağını bilemez. Hiçbir nefis nerede
öleceğini bilemez. Hiç bir kimse de yağmurun ne zaman geleceğini bilemez.” 39
Ayet ve hadislerde gayb bilgisinin sadece Allah’a (c.c.) ait olduğu ısrarla vurgulanır ve bu-
nu istismar etmek isteyenler şiddetle kınanır. Nitekim bu konuda Resulullah (s.a.v.) şöyle buyur-
muştur: “Her kim bir kahinin yanına gider de ona herhangi bir şey hakkında soru soracak olursa,
kırk gün süreyle onun hiç bir namazı kabul edilmez.” 40
ÖĞRENELİM
De ki: “Ben size, ‘Allah’ın (c.c.) hazineleri benim yanımdadır’ demiyorum. Ben gaybı da bil-
mem. Size ‘Ben bir meleğim’ de demiyorum. Ben sadece, bana gönderilen vahye uyuyorum.”
De ki: “Görmeyenle gören bir olur mu? Siz hiç düşünmez misiniz?”
(En’am suresi 50.ayet)
Karada ve denizde olanı da bilir.
Önce kara zikrediliyor. Çünkü insan içinde yaşadığı dünyayı düşündüğünde önce karada
gördükleri aklına gelir. Şehirler, köyler, dağlar, ormanlar tüm burada var olan ve yaşanılan her
şey Allah’ın (c.c.) bilgisindedir. Denizleri ve onların altındaki sayısız hayvanları, bitkileri, varlıkları,
orada gerçekleşen olayları da en iyi şekilde bilen Allah’tır (c.c.).
Hiçbir yaprak düşmez ki onu bilmesin.
Bu, kainattaki bazı şeylerin kendiliğinden olduğu, tesadüfen gerçekleştiği gibi düşünceleri
ortadan kaldıracak, yüce kudretin büyüklüğünü ortaya koyacak apaçık bir ifadedir. Allah (c.c.),
dalından düşen yaprağa kadar kainattaki tüm hareketliliği ve olayları bilmektedir. Hiçbir şey O’n-
dan habersiz değildir.
Yerin karanlıklarında da hiçbir tane, hiçbir yaş, hiçbir kuru şey yoktur ki apaçık bir
kitapta olmasın.
Yeryüzünün karanlıklarındaki bir tek taneyi dahi
bilmesi, yaş, kuru her şeyden haberdar olması O’nun TARTIŞALIM
kudretinin yüceliğini ifade etmektedir. Aynı zamanda, Allah’ın düşen bir yaprak tane-
dünyada yapılan hiçbir şeyin Allah’ın (c.c.) elinden kur- sini dahi bilmesini insana verilen
tulamayacağını bildirmek için burada yapraktan ve ta- cüz’i irade açısından tartışınız.
nelerden bahsedilmiştir. Çünkü O’nun, haklarında her-
hangi bir ödül, ceza veya herhangi bir sorumluluk söz konusu olmayan varlıkları ihmal etmemesi,
sevap ve ceza gerektiren halleri de ihmâl etmeyeceği anlamına gelmektedir. 41
39 Buhari,Kitabu’l-İstiskaa, 28
40 Müslim, Kitabu’s-Selam, 125
41 Râzi, Mefatihu’l Gayb, C 9, s.468-469
130