Page 10 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 10

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER



           27
        lir.  Her şeyin kontrolü elinde olan Yüce Allah (c.c.) kendisine inananları her an gözetler ve korur.
        Bu  da  inanan  insanların  huzur  ve  güven  içerisinde  yaşamalarına  sebep  olur.

               Aziz’dir

               Aziz kelimesi (زــع( kökünden türemiştir. Üstün, yenilmeyen, mutlak güç sahibi, yegâne

        galip, izzet ve şanın asıl sahibi ve kaynağı anlamlarında kullanılır. Her durumda, daima üstün,
        güç ve kuvvet sahibi olan Yüce Allah (c.c.) hatırlanmalı ve sadece O’ndan yardım istenmelidir.

               Cebbar’dır.

               Cebbar kelimesi (رــبج(kökünden türemiştir. İradesine sınır olmayan, murad ettiğini her du-

        rumda icra edebilen, galip gelen, hükmüne ve etkisine karşı direnilemeyen, yaratılmışların hâlini
        iyileştiren, yaraları saran, dertlere derman olan, erişilemez, yüceler yücesi, güç ve azamet sahibi
        anlamlarına gelir. 28

               Bu sıfat Yüce Allah’ın (c.c.) dilediğini zorla yaptırmaya kadir, hüküm ve nüfuzuna karşı çı-

        kılma ihtimali bulunmayan bir güce sahip olduğunu ifade etmektedir.   Böyle bir gücü olmasına
                                                                                  29
        rağmen Allah kulları üzerinde zor kullanmamıştır.

               Mütekebbir’dir


               Mütekebbir kelimesi (رــبك) kökünden türemiştir. İhtiyaç ve noksanlığı gerektiren her şeyden
        münezzeh, büyüklük ancak kendisine yaraşan, büyüklükte eşi olmayan, ulu, pek yüce anlam-
        larına gelir.  Yüce Allah (c.c.) dışındaki hiçbir varlık büyüklenme hakkına sahip değildir. Çünkü
                    30
        yaratılan tüm varlıklar acizdir, sınırlıdır ve varlığını başka etkenlere borçludur.


               Allah (c.c.), onların ortak koştuklarından uzaktır.

               Allah (c.c.), kendisi için nitelendirilen tüm eksikliklerden, başka varlıklara yapılan benzet-
        melerden, acizliklerden, ortaklıklardan uzaktır; mükemmel ve eksiksiz sıfatlara sahiptir.


               O Allah ki Halık’tır

               Halik  kelimesi  (قــلخ)  kökünden  türemiştir.  Planlı  ve  amaçlı  bir  şekilde  takdir  ettiği  gibi

        yaratan, var eden demektir.  Yüce Allah (c.c.) kainattaki her şeyi belli bir plan çerçevesinde ya-
                                      31
        ratmıştır.  Var  olan  hiçbir  şeyde  bir  tesadüfilik  yoktur.

               Bari’dir

               Bari kelimesi (أرــب) kökünden türemiştir. Yaratan, maddesi ve modeli olmadan icat eden;

        sıfatlarında yaratılmışlara benzemekten uzak olan; birçok farklılıklarına rağmen evrenin bütün


        27   Kur’an Yolu, C 5, s. 232; Karagöz, Esma-i Hüsna, s.239
        28   Kur’an Yolu, C 5, s. 232; Karagöz, Esma-i Hüsna, s.166
        29   Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C7, s. 524
        30   Karagöz, Esma-i Hüsna, s.149
        31   DİA, “Halik” maddesi, C 15, s. 303,304; Karagöz, Esma-i Hüsna, s.190

                                                           126
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15