Page 7 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 7
3. ÜNİTE
22- O, kendisinden başka hiçbir ilâh olmayan Allah’tır (c.c.). Gaybı da, görünen âlemi de bilen-
dir. O, Rahmân’dır, Rahîm’dir.
23- O, kendisinden başka hiçbir ilâh bulunmayan Allah’tır (c.c.). Melik’tir, Kuddus’tur, Selam’dır,
Mümin’dir, Müheymin’dir, Aziz’dir, Cebbar’dır, Mütekebbir’dir. Allah (c.c.), onların ortak koştuklarından
uzaktır.
24- O Allah ki (c.c.) Halık’tır, Bari’dir, Musavvir’dir. En güzel isimler O’nundur. Göklerdeki ve yerdeki
her şey O’nu tesbih eder. O, Aziz’dir, Hakim’dir.
Yüce Allah (c.c.) Haşr suresinin bu son üç ayetinde çok önem verdiği tevhid ilkesine dikkat
çekmiş, “En güzel isimler” diye nitelediği ve hiç bir varlıkta bir benzeri olmayan isimlerinden/sıfatların-
dan bir kısmını ifade etmiştir. Faziletinden dolayı bu üç ayet birçok mümin tarafından sabah akşam
okunmaktadır.
BİLGİ KUTUSU
Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurur:
“Kim sabaha çıktığında üç defa ِ مــيِجرلا ِناَطيــَّشلا َنــِم ِ مــيِلَعْلا عيِمــ َّ سلا ِهــّٰللاِب ُذوــُعَا “Kovulmuş şeytandan her şeyi
ْ
َّ
işiten ve bilen Allah’a (c.c.) sığınırım” deyip de Haşr suresinin sonundan üç ayet-i kerime okuyacak
olursa, Allah (c.c.) ona akşam oluncaya kadar dua edecek yetmiş bin melek gönderir. Şayet o gün
ölürse şehîd olarak ölür. Her kim bunu akşamleyin okuyacak olursa, onun için de aynı şey söz ko-
nusudur.”
(Tirmizî, Sevâbü’l-Kur’an 22)
O, kendisinden başka hiçbir ilâh olmayan Allah’tır (c.c.).
Tevhid, insanın her durumda sadece Allah’a (c.c.) inanması, güvenmesi ve dayanmasıdır.
Allah’ın (c.c.) dışında başka bir ilaha inanmak ve ondan medet ummak şirktir ve affı olmayan bü-
yük bir günahtır. 16
İlah; kendisine tapınılan her türlü varlık, gönülden bağlanıp sığınılan, hayatın tüm alanla-
rındaki kuralları belirleme hakkı elinde olan, sevgi ve yüceltmede eşsiz kabul edilen anlamlarına
gelir. Tüm bu anlamlarıyla beraber Yüce Allah’ı (c.c.) tek ilah olarak kabul etmek Kur’an’ın bir
17
emridir.
Gaybı da, görünen âlemi de bilendir.
Allah’ın (c.c.) ilmi sınırsızdır ve her şeyi kuşatmıştır. O, ortaya çıkan, insanların şahit olduğu
yaşanılan anı bildiği gibi, geleceği de duyu organlarıyla elde edilemeyen tüm gizli sırları da en iyi
şekilde bilendir.
16 bk. Nisâ suresi 48.ayet.
17 bk. Dini Terimler Sözlüğü, “İlah” maddesi, s.164; DİA, “İlah” maddesi C 22, s. 64
123