Page 4 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 4
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
O hâlde kim tâğutu reddedip Allah’a (c.c.) inanırsa, kopmak bilmeyen sapasağlam
bir kulpa yapışmıştır. Allah işitendir ve bilendir.
Yüce Allah (c.c.) inanç konusunda çok net bir ayrışmanın olmasını istemektedir. Bunun
için de önce tağutun inkârını sonra da tek bir Allah’a (c.c.) iman edilmesini emretmektedir. Aynı
şekilde Kelime-i Tevhidde de önce Allah’ın (c.c.) dışındaki tüm ilahlar reddedilmiş, ardından tek
bir ilah olarak Allah (c.c.) ilan edilmiştir. İmanını her türlü inkâr ve şirk unsurlarından temizlemeyi
başaranlar kopmak bilmeyen sapasağlam bir kulpa yapışmıştır. Yani hakikate ulaştıracak kurtu-
luş yoluna girmiştir.
BİLGİ KUTUSU
“ ىــقثولا ةورــعلا “sağlam kulp anlamına gelen bu kelimeye şu anlamlar da verilmiştir: İman,
İslam, Kelime-i Tevhid, Kur’an, Allah (c.c.) için sevmek, Allah (c.c.) için buğzetmek.
(İbn Kesir, Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, C. 3, s. 1025)
Tağut “Tuğyan” kelimesinden türemiştir. Haddi aşan, azgın, zorba, şeytan, sihirbaz, kahin,
Allah’a (c.c.) isyan ederek insanların tek hakimi ve sahibi olduğunu iddia eden ve onları kendine
kulluk yapmaya zorlayan kimse veya kurum gibi anlamları vardır. Bu ayette ise Allah’a (c.c.) karşı
tanrılıklarını ilan eden ve bu uğurda halkına baskı yapan krallar, firavunlar, nemrutlar anlamların-
6
7
da kullanılmıştır. Kur’an-ı Kerim’de sekiz yerde geçmektedir. Tüm anlamlarıyla beraber tağutun
reddedilmesi imanın olmazsa olmaz şartı olarak kabul edilmektedir. Yüce Allah (c.c.) Müslüman
olan kulunun önce kalben ve zihnen arınmasını, sağlam bir inanca sahip olmasını ardından sâlih
amellerle dini yaşamasını istemektedir. Bu yüzden tağut her Müslüman tarafından iyice bilinmeli,
hem kalple hem de söz ve davranışlarla reddedilmelidir. Allah (c.c.) kalpte olan tüm gizlilikleri
ortaya çıkaran, her şeyi en güzel şekilde işiten ve bilendir.
KONUŞALIM
“Allah (c.c.), inananların velisidir, onları karanlıklardan aydınlığa çıkarır.”
(Bakara 257.ayet)
Bu ayette karanlıklar ifadesi(zulumat) çoğul, aydınlık ifadesi (nur) tekil olarak geçmiştir. Bu-
nun hikmetini arkadaşlarınızla tartışınız.
Allah, inananların velisidir, onları karanlıklardan aydınlığa çıkarır.
“Veli” kelimesi birisine yardım eden, birisinin işini üzerine alıp yürüten anlamına geldiği gibi
8
seven, sevilen, dost anlamlarına da gelir. Yüce Allah da (c.c.) mü’minleri sever, korur ve onları
6 bk. Dini Terimler Sözlüğü, “Tağut” maddesi, s. 346; Sabuni, Safvetü’t-Tefâsîr, C 1, s. 300; Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 2, s.
170, 171.
7 bk. Bakara suresi, 256, 257. ayetler, Nisâ suresi, 51, 60, 76. ayetler, Mâide suresi, 60. ayet, Nahl suresi, 36.ayet, Zümer suresi, 17.ayet.
8 bk. Dini Terimler Sözlüğü, “Veli” maddesi, s. 384; DİA, “Veli” maddesi C 43, s. 24-25.
120