Page 33 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 33
3. ÜNİTE
Ayet, namaz kılıp kötülük yapmaya devam eden insanlar için önemli bir uyarıdır. Namazın
kişiyi hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyması gerekmektedir. Bu özelliği taşımayan namazın Allah
(c.c.) katında bir değeri yoktur. Nitekim İbn Abbas’tan şöyle bir nakil gelir: “Kimin kıldığı namaz
kendisini hayâsızlıktan ve münkerden alıkoymazsa o namaz onu ancak Allah’tan (c.c.) uzaklaştı-
rır.” 75
TARTIŞALIM
“Dediler ki: “Ey Şuayb ! Babalarımızın taptığını, yahut mallarımız hakkında dilediğimizi
yapmayı terk etmemizi sana namazın mı emrediyor? Oysa sen gerçekten yumuşak huylu ve
aklı başında bir adamsın.” (Hûd suresi 87.ayet ) Bu ayet çerçevesinde namazın sosyal hayata
etkisini tartışınız.
Allah’ı (c.c.) anmak elbette (ibadetlerin) en büyüğüdür. Allah yaptıklarınızı bilir.
Allah’ı (c.c.) zikretmek her şeyin üzerinde olup en büyük ibadettir. Tüm ibadetler Allah’ı
(c.c.) zikretmek için yapılır. İbadete değer katan şey Allah’ın (c.c.) ne kadar ve ne şekilde zikredil-
diğidir. Bu yüzden içerisine gafletin ve riyanın karıştığı ibadetler Allah’ı (c.c.) hakkıyla zikretmeyi
engellediği için sevap yerine gazaba sebep olmaktadır.
76
Namazın peşinden Allah’ı (c.c.) zikretmenin en büyük ibadet olduğu ifade edilince şöyle
yorumlar da yapılmıştır: ‘Sizin kıldığınız namazlarınızda, okuduğunuz Kur’an-ı Kerim’de Allah’ı
77
(c.c.) zikretmeniz her şeyden daha faziletlidir.’
İbn Atiyye’ye göre Allah’ı (c.c.) zikretmek
en büyük şeydir. Asıl hayâsızlıktan ve münkerden NOT EDELİM
alıkoyan odur. Abdullah b. Rabia diyor ki: Birgün Abdullah
b. Abbas bana dedi ki: “Allah’ı anmak elbette en
Abdullah b. Abbas ve bazı müfessir- büyük ibadettir.” ifadesini anlıyor musun? de-
ler ayete şöyle mana vermişlerdir: “Allah’ın dim ki evet anlıyorum. “O hâlde ne demektir?”
sizi anması, sizin onu anmanızdan daha dedi. Dedim ki: “Namazın içinde Allah’ı tesbih
etmek, O’na hamdetmek, O’nu yüceltmek,
büyüktür.” 78
Kur’an okumak ve benzeri şeyler yapmaktır.”
Kişinin namaz kılarken Allah’ı (c.c.) Dedi ki: “Sen acaip şeyler söyledin. Bunun ma-
nası o değildir. Bunun manası şudur: Allah bir
anması aynı zamanda Allah’ın da (c.c.) onu
şeyi emredip veya yasaklar da sizler o emir ve
anması anlamına gelir. Nitekim bir ayet-i ke- yasağın icabını yaparken Allah’ı düşünürseniz,
rimede şöyle buyrulmuştur: “Öyle ise beni Allah sizi, sizin onu düşünmenizden daha çok
anın ki ben de sizi anayım” Bu bakımın- düşünür.”
79
dan namaz çok değerli bir ibadettir. (İbn Cerir et- Taberi, Taberi Tefsiri, C.6, s.379)
75 İbn Kesir, Hadislerle İbn Kesir Tefsiri, C 12, s. 6302.
76 bk. Maun suresi, 4-6.ayetler.
77 Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, C 13, s. 410.
78 Taberi, Taberi Tefsiri, C 6, s.379.
79 Bakara suresi, 152. ayet.
149