Page 37 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 37

3. ÜNİTE



                                                         82
                  Zekat kelimesinin sözlük anlamından  yola çıkarak burada anlatılan zekatın, kişiyi günah-
           lardan arındırmak ve temizlemek olduğu da söylenmiştir. Ancak bu, zekatın, malın bir kısmını
           Allah (c.c.) için vermenin gerekliliği anlamına gelmesine engel teşkil etmemektedir.  Zekat bir
                                                                                                     83
           taraftan Allah (c.c.) için yapılan bir ibadettir, diğer taraftan toplumdaki sosyal adaleti tesis eden,
           yardımlaşma, fedakarlık, merhamet, sevgi, cömertlik gibi duyguları ortaya çıkaran ve bunların

           yaşanmasına sebep olan sosyal bir olaydır. Kur’an-ı Kerim’de zekatın geçtiği otuz ayetin yirmi
           yedisinde namaz ve zekat beraber yer almaktadır. Böylece namaza verilen önem kadar zekata
           da önem verilmesi gerektiği vurgulanır.

                  Ayette  geçen  “yaşadığım  sürece”  ifadesi          BULALIM-İNCELEYELİM

           Hz. İsa’nın (a.s.) ölümlü olduğuna ve bu nedenle            Önceki ümmetlerin kıldıkları namaz
           ilah olamayacağına işaret etmektedir. Yine ölüm-         ile ümmet-i Muhammedin namazı ara-
           lü olan kişi, tanrının oğlu olamaz. Kendisi namaz        sındaki benzerlikleri araştırınız.
           ve  zekatla  yükümlü  kılınana  da  tapılamaz.


                  “Beni anneme saygılı kıldı; beni azgın bir zorba yapmadı.”

                  “Anneme ve babama saygılı kıldı.” ifadesi yerine “Anneme saygılı kıldı.” demesi Hz. İsa’nın
           (a.s.)  babasız  olduğuna  bir  delildir.


                  Ayette geçen “Cebbar” kelimesi insanlara karşı olan davranışlarında kaba ve kibirli kimse
           demektir. “Şaki” ise zarara uğramış, davranışları kendisi için bir leke ve elem kaynağı olan kişi
                     84
           demektir.  Hz. İsa (a.s.) bu vasıflardan uzak olduğunu açıklarken bir taraftan da Allah’ın (c.c.)
           bu özelliklerden insanları sakındırdığını anlatmıştır. Hz. İsa (a.s.) insanlar arasında en çok iyilik

           yapan, annesine karşı son derece şefkatli davranan bir evlattı.

                  Ayette,  namaz  ve  zekatın  emredilmesinden  sonra  anneye  iyilik  yapılmasının  istenmesi
           oldukça önemlidir. Allah’a (c.c.) kulluk insanın tüm hayatını kuşatmalıdır. Namaz gibi bedensel
           ibadetler, zekat gibi mali ibadetler, başta anne-baba olmak üzere insanlara güzel muamelede

           bulunma  gibi  sosyal  davranışlar  Allah’a  (c.c.)  kulluğun  tezahürleridir.


                    ÖĞRENELİM

                     Yüce Allah (c.c.) şöyle buyurmaktadır: “İnsana da, anne babasına iyi davranmasını em-
                 rettik. Annesi, onu her gün biraz daha güçsüz düşerek karnında taşımıştır. Onun sütten ke-
                 silmesi de iki yıl içinde olur. (İşte onun için) insana şöyle emrettik: “Bana ve anne babana
                 şükret. Dönüş banadır.”
                                                                                   (Lokmân suresi,14.ayet)








           82   bk. Dini Terimler Sözlüğü, “Zekat” maddesi, s. 498.
           83   Taberi, Taberi Tefsiri, C 5, s. 408.
           84   Çelik, Hakkın Daveti, C 3, s. 257.


                                                           153
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42