Page 40 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 40

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER



        dolayı birçok toplumsal faydası da olan namaz Müslümanın hayat boyu terk etmeyeceği önemli

        bir ibadettir. Terkedilmesi dünyada da insana çok şey kaybettirir, ahirette de. Nitekim bu ayette
        cehennemdekilerin birinci suçu olarak namaz kılmamak gösterilmiştir. Bir başka ayette de nama-
        zın terkedilmesi bir ceza sebebi olarak şöyle açıklanmaktadır:

               “Nihayet onların peşinden öyle bir nesil geldi ki bunlar namazı bıraktılar; nefislerinin

        arzularına  uydular.  Bu  yüzden  azgınlıklarının  cezasını  bulacaklardır.”       85

               Namaz kılmayanların kıyâmet günündeki durumlarıyla ilgili Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle
        buyurmaktadır:“Kıyâmet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer na-
        mazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı

        çıkar. 86


                   YORUMLAYALIM
                   Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur.“Gerçekten kişi ile şirk ve küfür arasında na-
               mazı terk etmek vardır.”(Müslim, Îmân 134.) Hadis-i Şerifi namazın terkedilmesinin şirk ve
               küfürle ilişkisi çerçevesinde yorumlayınız.



               Yoksulu doyurmuyorduk.


               Yoksul diye çevrilen “Miskin” kelimesi karnını doyuracak yiyeceği olmayan, hiçbir şeyi bu-
        lunmayan  kişilere  denilir.  Fakir  karnını  doyuracak  yiyecek  ve  gıda  bulabilene  denildiği  hâlde,
        miskin  bunu  da  bulamayan  yoksul  kişidir. 87

               Ayete göre yoksul insanlara sahip çıkmamak, onları doyurmamak da bir azap sebebidir.

        Maun suresinde yer alan “Yoksulu doyurmaya teşvik etmez.” ayetinde yoksulları doyurmamak
        değil, doyurmaya teşvik etmemek dini yalanlayanların bir özelliği olarak ifade edilmektedir. Çünkü
        her insan yoksulu doyuracak bir maddi imkana sahip olmayabilir. Bundan dolayı buradaki ayet-
        te geçen yoksulu doyurmamak ifadesi ya farz olan zekatı vermeyerek yoksulları doyurmamak

        şeklinde anlaşılır ya da açlık içerisinde olan birisini görüp de, yemek yedirmeye kudreti olduğu
        hâlde onu yedirmemek, onunla ilgilenmemek şeklinde anlaşılır. Ayet yoksul insanlara duyarsız
        kalmaktan, onları doyurup ihtiyaçlarını gidermemekten tüm mü’minleri sakındırmakta, buna dik-
        kat etmeyenlerin durumunun ne olacağını açık bir şekilde göstermektedir.



                 BİLGİ KUTUSU
                 (Allah (c.c.), şöyle der:) “Onu yakalayıp bağlayın, sonra cehenneme atın. Sonra uzunluğu
             yetmiş arşın olan zincire vurun onu. Çünkü o, azamet sahibi Allah’a iman etmiyordu, yoksulu
             doyurmaya teşvik etmiyordu.

                                                                            (Hâkka suresi, 30-34. Ayetler)




        85   Meryem suresi, 59. ayet.
        86   Tirmizî, Mevâkît 188; Ebû Dâvûd, Salât 149; Nesâî, Salât 9; İbni Mâce, İkâmet 202.
        87   Dini Terimler Sözlüğü, “Miskin” maddesi, s. 241.

                                                           156
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45