Page 37 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 37
1. ÜNİTE
Ayetlerin ifade ettiği anlam çerçevesini ortaya koyabilmek için onların indiği ortamla müna-
sebetlerini kurmanın çok önemli olması ve bu olmadan ayetin anlaşılmasının mümkün olamaya-
cağı gerçeği.
Gerçek durumun böyle olduğunda şüphemiz bulunmamasına rağmen, Kur’an’ın anlaşıl-
ması için her seviyede çalışmaların yapılmasına ihtiyaç olduğu da bir gerçektir. Mealler de bu
ihtiyaçtan biridir. Zaten dilimizde yüzlerce mealin yazılmış ve yazılmakta olması da bu ihtiyaçtan
kaynaklanmaktadır. Bu bakımdan, yukarıda da ifade etmeye çalıştığımız gibi mealerin Kur’an’ın
mana ve muhtevasını yansıtmakta oldukça yetersiz olmalarına rağmen yine de Kur’an’ı anlamada
-az veya çok- bunlardan istifade edilebileceği söylenebilir.
ARAŞTIRALIM-BULALIM-PAYLAŞALIM
Halis Albayrak’ın “Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine (Kur’an’ın Kur’an’la Tefsiri)” isimli eserinden
ayetin ayet ile tefsirine 5 örnek araştırınız ve bulduğunuz örnekleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Şu an mevcut olan mealler de kendi içlerinde gruplara ayrılabilir:
1. İşin ehli olan uzman kişi veya kişiler tarafından özenle yapılmış mealler
2. İşin ehli olmayan, bir meal yazabilmek için gerekli donanımı bulunmayan kişi veya kişiler
tarafından yapılmış mealler
3. Dipnot veya açıklamalarla daha anlaşılır hâle getirilmiş mealler
4. Hiçbir ilave açıklama yapılmadan motamot yapılan mealler
5. Kullanılan dil ve seçilen kelimeler
bakımından Kur’an’ın ruhuna ve kapsamına
uygun mealler
6. Kullanılan dil ve seçilen kelimeler
bakımından Kur’an’ın ruhuna ve kapsamına
uygun olmayan mealler
Şunu belirtelim ki; Kur’an-ı Kerim’i,
genişçe tefsiri bir tarafa -ki bir sonraki başlıkta
bu konu ele alınacaktır- geniş bir mealle
herkese duyurmaya çalışma, işin ehli uzman
kişiler tarafından yerine getirilmesi gereken Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili tefsiri.
önemli bir görevdir. Ancak, bu kişilerin
45