Page 33 - Tefsir Okumaları 1. Ünite
P. 33

1. ÜNİTE





                    DİKKAT EDELİM
                    İnanç, ibadet, muamelat, ahlak, önceki ümmetlerin kıssalarından örnekler  gibi hayatın
                önemli alanlarını kapsamlı ve derinlemesine ele alan Kur’an’ın hayatı kuşatan bir kitap olması-
                na bir de şu açıdan dikkat edelim:

                    Kur’an:
                    Göklerin ve yerin yaratılışı,

                    Geceyle gündüzün peşpeşe gelişi,

                    Rüzgârların esmesi,

                    Yağmurun yağdırılması,
                    Çeşitli bitki ve meyvelerin bitirilmesi,

                    Gemilerin deniz üzerinde akıp gitmesi,

                    Ceninin ana rahminde çeşitli safhalardan geçirilerek yaratılması,
                    İnsana farklı yeteneklerin verilmesi,

                    Dikkat çekici özellikleriyle devenin yaratılması,

                    Bal arısının özel yeteneklerle donatılması
                     gibi yaratılışla alakalı yüzlerce konuyu çok yüksek bir ilmi seviyede ve en doğru bir tarzda
                dile getirir.  (Ömer Çelik, Tefsir Usulü ve Tarihi, s. 90)



                  4. Kur’an’ı Anlamada Mealler

                  Kur’an-ı  Kerim,  Allah’ın  (c.c.)  kul-     NOT EDELİM
          larına gönderdiği kelamıdır. Bu bakımdan             Ayetler Kur’an’ın üç farklı okunuşundan bah-

          Allah  (c.c.):                                   seder:
                                                               Kıraat; zihni bir yaklaşımla ayetlerin neler söy-
                  1. Onu hakkını vererek okumaları-
                                                           lediğini anlamaya yönelik bir okuma şeklidir.
          nı  ister:
                                                               Tilavette ise eda, sada, tecvid, tavır gibi kendi-
                  “Ey  Peygamber!  Sen  Kur’an’ı           ne has şartlar aranır. Şarkı-türkü vb. hiçbir forma

          tertil üzere, ağır ağır, tane tane oku!”   85    benzememesi gereken Kur’an tilavetinde, mana-
                                                           nın gönülde hissedilmesi ve ruhta yaşatılması söz
                  “Kendilerine  kitap  verdiğimiz  o       konusudur.
          kimseler, Allah’ın (c.c.) kitabını hakkı-            Tertil; Kur’an’ı harfleri birbirine karıştırmadan,
          nı vererek,  manasını düşünerek okur-            harflere ve harekelere hakkını vererek açık-seçik,

          lar.” 86                                         acele etmeksizin ve anlamını düşünerek okumak-
                                                           tır. Dolayısıyla bu okumada anlama işi zaten ken-
                  2. Ayetleri üzerinde inceden inceye      diliğinden mevcuttur.
          düşünüp ifade ettiği manaları anlamalarını

          ister:                                                   (Murat Sülün, Kur’an Kılavuzu, s. 167-168)


          85   Müzzemmil suresi, 4. ayet.
          86   Bakara suresi, 121. ayet.

                                                           41
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38