Page 7 - AİHL Temel Dini Bigiler 3. Ünite
P. 7

ANA HATLARIYLA İSLAM AHLAKI





            Peygamberimiz  (s.a.v.),  Allah’a  (c.c.)  tazimini,  O’nu
        zikrederek de ortaya koymuştur. Allah (c.c.) ona: “Rab-
        bini, içinden yalvararak ve O’ndan korkarak, hafif bir
        sesle sabah akşam zikret. Sakın gafillerden olma!”
                                                              24
        diye emretmiş, o da Allah Teâlâ’yı her hâliyle zikretmiş-        OKUMA PARÇASI
        tir. 25
                                                                     Hz.  Enes  radıyallahu  anh  anla-
            Allah’a (c.c.) tazim etmek, aynı zamanda onun koy-       tıyor:  “Resulullah  aleyhissalâtu
        duğu işaretlere saygıyı gerektirir. Çünkü ayette: “... Her   vesselam’ın  yanında  bir  adam
        kim,  Allah’ın  şeâirine  (dininin  alâmetlerine)  tazim     vardı.  Derken  oradan  birisi  geçti.
                                                              26
        gösterirse, şüphesiz bu, kalplerin takvasındandır...”        (Aleyhissalatu  vesselam’ın  ya-
        İslam âlimleri bu işaretlerden bazılarını Kur’an-ı Kerim,    nındaki):
        Mescid-i Haram, Mescid-i Nebî, namaz, kurban ve ezan         “Ey  Allah’ın  Resulü!  dedi,  ben  şu
        olarak belirlemişlerdir. 27
                                                                     geçeni seviyorum.”
            Kur’an’a tazim hem ayetlere, hem de ayetlerin ya-        “Peki kendisine haber verdin mi?”
        zılı  olduğu  kitaba  saygılı  olmak  şeklinde  anlaşılmalı-  diye Aleyhissalatu vesselam sor-
        dır.  Ayetlere  tazim  onları  büyük  bir  saygı  içinde  oku-  du:
        yup anlamak ve yaşamakla olur. Ayetlerin yazılı olduğu       “Hayır!” deyince,
        Kur’an-ı Kerim’e saygı da, onu kitaplar içerisinde en üs-    “Ona haber ver!” dedi. Adam kal-
        tün tutmakla olur.                                           kıp, gidene yetişti ve:

            Allah’ın  (c.c.)  emrine  uygun  olarak yerine  getirilen   “Seni Allah için seviyorum!” dedi.
        ibadetler ve O’nun rızasını kazanmak için yapılan bütün      Adam da:
        salih ameller Allah’a (c.c.) tazimin bir göstergesidir.      “Kendisi  adına  beni  sevdiğin  Zât
                                                                     da seni sevsin!” diye mukâbelede
            Muhabbet                                                 bulundu.”


            Muhabbet, kişinin iyi olduğunu bildiği bir şeye karşı                    Ebû Dâvûd, Edeb, 122.
        duyduğu sevgidir. İnsan kendisine bir iyilik yapana karşı
        sevgi besler. Bu manada sevgiye en layık olan Allah’tır
        (c.c.). Yüce Allah el-Vedûd yani çok seven ve çok sevilen-
        dir. O kullarını karşılıksız sever. Bu sevginin bir göster-
        gesi olarak Allah (c.c.) insana her an iyilik yapmakta, ih-
        sanda bulunmaktadır. O’nun sevgisi sonsuz bir sevgidir.
        Böyle bir sevgi karşısında bizler Allah’a (c.c.) muhabbet
        duyarız. Bu muhabbet vesilesiyle ibadetlerimizi yerine
        getiririz.  İnsanlara  ve  diğer  varlıklara  karşı  şefkat  ve
        merhamet  gösteririz.  Başka  bir  ifadeyle  bütün yaratı-
        lan varlıklara karşı duyduğumuz sevginin kaynağı Allah
        (c.c.) sevgisidir.

            Allah (c.c.) ile bizim aramızdaki karşılıklı sevgiyi “...
                                                 28
        Allah onları, onlar da Allah’ı severler...”  ayeti anlat-
        24.  A’râf suresi, 205. ayet.
        25.  bk. Müslim, Hayz, 117.
        26.  Hac suresi, 32. ayet.
        27.  bk. Osman Cengiz, Şeâirullah’a Tazim (Kur’an-ı Kerîm’e Hürmetin
            Şeâirullah Perspektifinden Tahlili), “Mehir”,  Sayı: 4, s. 95-96.
        28.  Mâide suresi, 54. ayet.
                                                        79
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12