Page 3 - AİHL Temel Dini Bigiler 3. Ünite
P. 3

ANA HATLARIYLA İSLAM AHLAKI





                İslam ahlakının konusu insanın duygu, düşünce
            ve  davranışlarını  kapsar.  Bu  nedenle  İslam  ahlakı    Peygamber Efendimiz
            bireyin davranışlarını, duygularını ele alarak, değer-          buyuruyor ki:
            lendirmeye tabi tutar. Bu değerlendirme sonucunda
            duygu ve düşünceleri, sebebine veya sonucuna göre       “Bir mü’min, güzel ahlakı saye-
            “iyi” ve “kötü” olarak nitelendirir. Ancak İslam ahlakı   sinde,  gündüz  oruç  tutup  gece
            sadece “olumlu” ve “olumsuz” değerlendirmede bu-        namaz kılan kimselerin derece-
            lunmayarak insanın yaratılıştan gelen iyi huylarını
            olgunlaştırma, kötü huylarını ise terbiye etme yol-     sine ulaşır.”
            larını gösterir.
                                                                                     Ebû Dâvûd, Edeb, 7.
                Allah (c.c.), insanın fıtratına iyi ve kötü huyları
            yerleştirmiştir. Ona neyin iyi, neyin de kötü olduğunu
            vahiyle bildirmiştir. Bildirdiği esasların hayata nasıl
            yansıtılacağını  göstermek  için  peygamberler  gön-
            dermiştir. Ancak Allah (c.c.) insanı yapacağı tercih-
            lerde serbest bırakmıştır.Yaptıklarından da sorumlu
            tutmuştur.  Bu  hussuta  şöyle  buyrulur:  “Nefse ve
            onu düzgün bir biçimde yaratıp düzenleyene, ona
            kötü ve iyi olma kabiliyetini ilham edene yemin ol-
            sun ki, nefsini maddi ve manevi kirlerden temizle-
            yen kesinlikle kurtuluşa erecektir. Onu günahlara
            gömen de elbette ziyana uğrayacaktır.”  4

                2. İSLAM AHLAKININ KAYNAKLARI

                İslam  ahlakının  kaynağı  Kur’an  ve  Sünnet’tir.
            Kişi  aklî  melekeleri  yardımıyla  davranışlarından
            bazılarının iyi veya kötü olduğuna karar verse de, tüm
            davranışlar için aynı sonuca ulaşamaz. Bu nedenle
            Allah (c.c.) diğer konularda olduğu gibi bu konuda
            da ayet-i kerimelerle insana yol göstermiştir . Buna
            göre Allah’ın (c.c.) emir ve yasaklarına uygun olan
            davranışlar “iyi”, aksi tutum ve davranışlar “kötü”dür.
            Allah (c.c.), Kur’an-ı Kerim’de, ahlak konusunu bütün
            boyutları ile anlatmıştır. Allah (c.c.) kendisine iman
            eden kişinin ibadet etmesini ve ahlaki davranışlarda
            bulunmasını  emretmiştir.  Müslüman  bir  insanın
            yaptığı  ibadetler  onun  davranışlarını  güzelleştirir
            ve  zamanla  kötülüklerden  uzaklaştırır.  Allah  (c.c.)   Ahlakın kaynağı Kur’an-ı Kerim’dir.
            bu  konuda  şöyle  buyurur:  “...Muhakkak  ki  namaz
            hayasızlıktan ve kötülükten alıkoyar...” 5

                Kur’an-ı Kerim’de bildirilen ahlaki kuralları biz-
            zat yaşayan Peygamberimizin (s.a.v.) uygulamaları
            İslam  ahlakının  ikinci  kaynağıdır.  Allah  (c.c.)  tara-
            fından  övülen ,  Hz.  Aişe  (r.a.)  tarafından  “Kur’an” 7
                          6
            olarak tanımlanan Efendimizin (s.a.v.) ahlakı Müs-
            lümanlar için bir rehber niteliğindedir.

            4.   Şems suresi, 7-10. ayetler.
            5.   Ankebût suresi, 45. ayet.
            6.   bk. Kalem suresi, 4. ayet.
            7.   bk. Müslim, Müsafirin, 139.
                                                        75
   1   2   3   4   5   6   7   8