Page 4 - AİHL Temel Dini Bigiler 3. Ünite
P. 4
3. ÜNİTE
Peygamberimiz (s.a.v.), Kur’an’ın emrettiği ahlaki
BİR DUA hayatı en güzel şekilde yaşamış ashabına sadece ya-
8
şantısı ile değil emir ve tavsiyeleriyle de yol göstermiştir.
Sevgili Peygamberimiz bir de- Resulullah Efendimiz, genç sahabisi Muaz b. Cebel’i
fasında şöyle dua etmiştir: (r.a.), Yemen’e vali olarak gönderirken, ona tavsiyelerin-
den biri de “Ey Muaz! İnsanlara güzel ahlakla muamele
“(Allah’ım!) Beni güzel ahla- et.” şeklinde olmuştur.
9
ka eriştir. Senden başka güzel
ahlaka eriştirecek yoktur. Kötü İslam ile birlikte kabileciliğe ve menfaate dayalı
ahlakı benden uzaklaştır. Sen- olan cahiliye ahlak anlayışı yerine, Allah’ın (c.c.) hoş-
den başka kötü ahlakı benden nutluğunu kazanmaya dayalı bir ahlak anlayışı gelmiştir.
uzaklaştıracak yoktur…” Kur’an’ın ahlak anlayışında sadece insanlar değil, hay-
vanlar, bitkiler ve tüm varlıklarla iyi ilişkiler kurmak he-
deflenmiştir.
Müslim, Müsafirin, 201.
En hayırlı ve kendisine en sevgili insanların güzel ah-
10
lak sahibi olduğunu ifade eden Resulullah Efendimiz,
güzel ahlakın imandan olduğunu şöyle buyurmuştur:
“Mü’minlerin iman bakımından en mükemmeli, ahlak
bakımından en güzel olanıdır.” 11
Güzel ahlakın ahiretteki mükafatı ile ilgili Peygambe-
rimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Kıyamet günü mü’mi-
nin mizanında güzel ahlaktan daha ağır bir şey yoktur.
Muhakkak ki Allah (c.c.) söz ve fiileri çirkin kimselere son
derece öfkelenir.” 12
Ayet ve hadislerde ahlaka bu kadar önem verildiği
için daha sonraki dönemlerde İslam âlimleri bu iki kay-
AHLAKI GÜZEL nak merkezli ahlak kitapları yazmışlar veya kitaplarında
OLAN İNSAN ahlak konusuna geniş yer vermişlerdir.
HER YAŞTA 3. AHLAK İLE TERBİYE İLİŞKİSİ
GÜZELDİR. Terbiye günümüz diliyle eğitim, ıslah etmek, gözet-
mek, korumak demek olup, çocuğu büyütmek, geliştir-
mek anlamına gelmektedir. İnsanın beden, zihin ve ahlak
bakımdan geliştirilip olgunlaştırılmasına terbiye denir.
Bu üçü dengeli bir şekilde terbiye edilmelidir. 13
8. Komisyon, Hadislerle İslam, TDV, C III, s. 16.
9. İmam Malik, Muvatta’, Hüsnü’l-huluk, 1.
10. bk. Buhârî, Fedâilü ashabi’n-nebî, 27.
11. Ebû Dâvûd, Sünnet, 15.
12. Tirmizî, Birr, 62.
13. bk. Ziya Kazıcı, Halis Ayhan, “Talim ve Terbiye”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 39, s. 515.
76