Page 5 - Kelam 1. Ünite
P. 5

Kelam ilminin temel amacı, diğer İslami ilimlerde de olduğu gibi insanın dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmesini sağ-
           lamaktır. Bununla beraber kelam âlimleri bu temel gayenin dışında kelam ilminin gerçekleştirmeyi amaçladığı bazı hususları
           şu şekilde sıralamışlardır:
             ✓   Akli ve naklî delillerle desteklenmiş bir bilgiyle kişinin imanını taklit düzeyinden kurtarıp araştırma ile elde edilen
                 gerçek ve sağlam (tahkikî) bir iman derecesine yükseltmek.
             ✓   Doğru bilgi vererek insanları yanlış inançlardan koruyup doğru inancı bilgi ile temellendirmek.
             ✓   Doğru yolu arayanları aydınlatıp onlara yol göstermek, şüpheleri ve itirazları ortadan kaldırarak inanmamakta inat
                 edenlere cevap vermek.
             ✓   Diğer İslami ilimler için üzerinde hareket edebilecekleri sağlam bir inanç temeli oluşturmak.
             ✓   Tevhid inancını gönüllere yerleştirerek kişinin inancını güçlendirmek ve böylece amellerin bilinçli ve ihlaslı bir şekilde
                 yerine getirilmesini sağlamak.
             ✓   Sapkın düşünce sahiplerinin İslam’a yönelik itirazlarını akli ve nakli delillerle çürütüp onlara cevap vermek, iman
                 esaslarını korumak ve savunmak.
             ✓   Hurafe ve batıl inançların neler olduğunu belirleyip Müslümanlar’ın bu konuda bilinçli olmalarını sağlamak.
                                                                                           6

           2. Kelam İlminin Doğuşu ve Gelişmesi


              Kur’an’da insanlar, hem kendileri hem de diğer var-
           lık ve olaylar üzerinde gözlem yapmaya, bu gözlemler-  İ  İNCELEYELİM
           den yararlanarak varlıkları ve olayları yaratılış açısından
           düşünmeye davet edilmiştir. Bu şekilde düşünüp akıl
           yürütenlerin doğru bilgilere ulaşacakları vurgulanmış,
           buna karşılık atalarından öğrendikleri inançları taklit
           edenlerin hakikate ulaşamayacakları, dolayısıyla sapık-
           lıkta kalacakları belirtilmiştir. 7

              Kur’an’da başta Allah’ın (c.c.) varlığı, birliği, pey-
           gamberlik, kader, iman-küfür, iyi-kötü davranışlar gibi
           birçok mesele ele alınmış, bu konuların akli delillerine
           temas edilmiştir. Değişik din mensuplarının batıl inanç
           ve davranışları açıklanarak eleştirilmiş, onlarla en uygun
           biçimde fikrî mücadele yollarına dikkat çekilmiştir. Tüm
           bunlar bir yönüyle kelam ilmini inşa etmeyi içeren bir   İmâm-ı Âzam’ın Fıkh-ı Ekber adlı eserini sınıfa
                                                               getirerek konularını inceleyiniz.
           süreci başlatmıştır. 8

              Peygamber Efendimiz Allah’tan (c.c.) aldığı ilahî mesajları insanlara hem tebliğ etmiş hem de yaşayarak örnek olmuştur.
           Sahabîler de anlamakta zorlandıkları konuları hemen Hz. Peygamber’e arz etmişlerdir. Peygamberimiz de bu soruları onların
           kalplerini rahatlatacak şekilde cevaplandırmıştır. Peygamberimizin hayatta olduğu bu dönemde inanç alanında büyük bir
           problem ve ihtilaf ortaya çıkmamıştır. Bu sebeple, Hz. Peygamber döneminde, bütün İslami ilimlerde olduğu gibi, kelam
           ilminin de bugünkü şekliyle tedvin edilmiş olmasından söz etmek mümkün değildir. Bununla birlikte Kur’an’ın en önemli
           konularını teşkil eden Allah-âlem ilişkisi, ahiret hayatı, cennet ve cehennem gibi itikadi konular bu dönemde de üzerinde en
           çok durulan konulardı.


           6  Kelamın amaçları konusunda bk. A. Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş s. 398-399.
           7  bk. Maide suresi, 104. ayet;  Bakara suresi, 170. ayet.
           8  Yusuf Şevki Yavuz, “Kelam”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 25, s. 198.

 14                                                   15
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10