Page 8 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 8

HAT SANATI ESERLERİ


            Dikey dikdörtgen ebadın genel
          tercih  olmasında  tabiatta  ve  dün-
          ya  sanatında  âdeta  vazgeçilmez
          bir  denge  ifadesi  olan  altın  oranı
          yakalama  arzusunun  rol  oynamış
          olduğu düşünülebilir.  Hat levha-
          ları  genellikle  uzaktan  görülebile-
          cek  şekilde  büyük  boyutlarda  ve
          celî sülüs, celî ta’lik ve celî divanî
          yazılarla yazılmıştır. Ancak küçük
          mekânlara asılıp yakından bakıla-
          caksa  küçük  boyutlarda  yazıldığı
          da olmuştur.

            Hat levhalarını yazarken genel-
          likle  kamış  kalem  kullanılır.  An-
          cak kamış kalemin kalınlığını aşan
          yazıları  yazmak  için  büyük  tahta    muhteşem bir levha.  Zülfikâr’ının   sembolize   edildiği
                                                              Ali’nin
                                                     Hazreti
          kalemler  kullanılır.  Klasik  olarak
          siyah is mürekkebi ile yazılmakla birlikte renkli mürekkepler de kullanılır. Mürekkepten
          başka sarı zırnık ile zerendûd denen altın mürekkebi ile de yazıldığı olur. Levha yazılan
          kâğıt, klasik usullerle alışılagelen renklerle boyanmış, aharlanmış ve mührelenmiş hat
          kâğıtlarıdır. Bunun dışında siyah kâğıtlara beyaz ve sarı renklerle yazıldığı da olur. Lev-
          haların kağıda yazıldıktan sonra duvar,  kumaş, tuval, ahşap vb. üzerine uygun teknik-
          lerle aktarılarak yaygın bir kullanım alanı kazandığı görülmektedir.

            4. 1. Levha Biçimleri

            Hat  levhalarının  yüzyıllar  boyunca  oluşup  benimsenmiş  ve  artık  klasikleşmiş  bazı
          formları vardır. Levhada hangi yazı çeşitlerinin nasıl bir sıralama ile yer alacağı, yazıların
          nasıl tertip edileceği ve kâğıt
          boyutlarının nasıl olacağı  çe-
          şitli  açılardan  değerlendiri-
          lerek  bu  şekiller  oluşmuştur.
          Levha  biçimlerini  üç  başlıkta
          inceleyebiliriz:


            4. 1. 1. Kıt’a

            Hat sanatında belirli ölçüler-
          deki  dikdörtgen  kâğıtlara  sü-
          lüs-nesih,  muhakkak-reyhânî,
          ta’lik, tevkî’, rikâ’ hatlarıyla ya-
          zılmış yazılara  “kıt’a”  denir.    Şevki Efendi’nin çok güzel bir sülüs-nesih kıt’ası.


                                                       53
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13