Page 4 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 4
HAT SANATI ESERLERİ
Hafız Osman’ın Mushaf’ından çok güzel bir serlevha örneği.
Aynı zamanda bu dönemde sureler Fâtiha ile başlayıp Nâs ile bitecek şekilde sıraya
konmuş, surelerin nüzûl sırasına göre tertibinden farklı olan bu düzenlemeye “mushaf
tertibi” denilmiştir.
Emevîler zamanında Kur’an okumada i‘rab hatalarını, yanlışlıkları gidermek, Mushaf
metninde her türlü bozulmayı önlemek, rahat ve doğru okumayı sağlamak amacıyla ha-
rekeleme ve noktalama çalışmaları yapılmıştır.
Şu an elimizde bulunan, Müslümanların daha çok ilgi gösterdiği ve beğendiği ayet-
berkenar Mushaf tertibinin Kayışzâde Hâfız Osman Nûri tarafından yazılıp günümüze
kadar pek çok baskısı yapılan Mushaflarla yaygınlaştığı bilinmektedir.
Ayet berkenar: Özellikle hafızlık ve ezber yaparken sıkça kullandığımız nüshalardaki
sayfaların hepsi on beş satır olmasına, sayfa sonlarının bütün nüshalarda ayet sonu ile
bitmesine denir. Âyet berkenar tertîb ile yazılan bütün Mushaflar birbirleriyle karşılaş-
tırıldığında tüm sayfalarının birbirleriyle uyumlu olduğu görülecektir. Yani bütün Mus-
haflarda aynı numaralı sayfalar hep aynı kelime ile başlayıp aynı kelime ile bitmektedir.
Diğer İslam ülkelerinde basılan Mushaflarda buna pek rastlamayız.
49