Page 2 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 2

HAT SANATI ESERLERİ


            1. İslamî Eserlerde Hat Sanatı


            Hat; yıllar boyu yaşanan sosyal hayat, devlet işleri, arşivleme ihtiyacı, yazının göze
          hoş gelen sanat yönü ve daha pek çok sebepten dolayı yazı hayatımızın her kademesine
          girmiştir.  Ancak kendisini asıl gösterdiği yer dinî sanat eserleridir.
            Hat  sanatının  uygulandığı  İslami  eserleri  şu
          başlıklar altında toplayabiliriz:
            1.  Kitaplar:  Hat;  sanatının  böylesine  itibar  bul-
          masının asıl kaynağı ve sebebi Kur’an-ı Kerim’dir.
          Kur’an’ın önceleri parşömen, daha sonra kâğıt üstü-
          ne değişik hat türleriyle yazılmış sayısız örneği dün-
          yanın çeşitli müze, kütüphane ve koleksiyonlarında
          bulunmaktadır. Kur’an-ı Kerim ve cüzleri, en‘âm-ı
          şerifler, evrâd-ı şerîfler, delâilü’l-hayrâtlar, hat sana-
          tının kitap şeklinde rastlanılan dinî mahiyetteki ör-
          neklerindendir. Hadis kitaplarının  da hüsn-i hatla
          yazılmış seçkin örnekleri vardır.

            İlmî kitapların yazılmasında genellikle harekesiz ne-
          sih, edebî eserlerde ta’lik kullanılmıştır.
            2.  Kıt’alar:    Orta  boyda  bir  kitap  ebadındaki
                                        kâğıdın  tek  yüzüne
                                        bir  veya  birkaç  nevi
                                        hatla  yatık  veya  dik
                                        konumda       yazılan,
                                        ekseriya  dikdörtgen      Kamil Akdik’in nesih hattı ile yazdığı
                                        biçimindeki hat eser-     Mevlid-i Şerif’ten “Allah Adın” bahri.
                                        leri  için  kullanılan
                                        bir tabirdir.

                                           3.Murakka‘lar: Çeşitli şekillerde bezenmiş kıtaların bir
                                        araya  getirilip  ciltlenmesiyle  hazırlanan  albümlere  denir.
                                              4. Levhalar: XIX ve XX. yüzyıllarda bilhassa Osmanlı-
                                        larda celî yazılarla revaç bulan levhacılık, hüsn-i hattın çer-
                                        çevelenerek  çeşitli  mekânlardaki  duvarlarda  yer  almasını
                                        sağlamış, böylece bir güzelliği hem okuma hem de seyret-
                                        me imkânı vermiştir.
                                           5. Hilyeler: İlk örnekleri Hâfız Osman tarafından tertip
                                        edilen hilyeler, Hz. Peygamber’in fizikî ve ahlâkî vasıflarını
                                        anlatan levhalardır.
                                           6. Cami yazıları: Camilerde mermer, ahşap işleme ola-
                                        rak veya müstakil olarak rastladığımız levhalardır.
             Bir murakka’ örneği.


                                                       47
   1   2   3   4   5   6   7