Page 5 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 5

3. ÜNİTE




                   HOCAYA HÜRMET
                Osmanlı Devleti’nin başşehri henüz Edirne’de bulunduğu sırada, devlet ileri gelenlerin-
             den bir zât, Hâfız Osman Efendi’ye bir miktar akçe gönderip bir Kur’an-ı Kerim yazması-
             nı ister. Hâfız Osman Efendi Kur’an’ı yazmaya başlar. Henüz üçte biri yazılmışken, Hâfız
             Osman Efendi’nin Edirne’de bulunan talebesi Kevkep Hâfız, Kur’an siparişini veren zâta
             giderek:
                -Ben hem güzel yazarım, hem de çabuk yazarım. Osman Efendi ihtiyardır, güç yazar,
             diyerek Kur’an-ı Kerim’i yazma işini kendi alır.
                Adamlar Hâfız Osman Efendi’ye verdikleri parayı geri alırlar. Bu işi Kevkep Hâfız’ın yap-
             tığını daha sonra bir şekilde öğrenen Hâfız Osman Efendi, kızdığını belli etmez, ama gönlü
             kırılmıştır.
                Kur’an-ı Kerim’in daha üçte biri bile tamamlanmadan, Kevkep Hâfız bir gün kalemini
             açarken sağ elinin yazı yazdığı parmaklarını keser. Açılan yara bir türlü iyileşmez. Başladığı
             Kur’an’ı bir türlü bitiremediği gibi sanat câmiasındaki parlayan yıldızı da söner.


            3. Cami Yazılarında Hat Sanatı

            Camiler, Kâ’be-i Muazzama’nın şubeleri sayılan kutsal mekânlardır. İslam’ın 5 temel
          esasından biri olan namaz ibadetini îfâ edebilmek için toplanılan mabetlerdir. Camilerin
          mimarisi apayrı bir sanat olduğu gibi, iç tezyînatları da namaz ibadetine uygun olarak
          yapılmaktadır. Camilerde iç tezyinatı olarak en çok hüsn-i hat sanatı, kalem işi ve çini
          sanatları kullanılmaktadır. Camiler hat yazılarının her vakit sergilendiği yerlerdir.

            Cami yazıları en çok sülüs yazı türü ile ya-
          zılmaktadır. Bu yazılara uzaktan bakılacağı için
          tabii ki celî olarak yazılmaktadır. Celî sülüs dı-
          şında nadiren kûfî ile de yazılmaktadır.

            Camilerde  hat  yazılarının  yazıldığı  veya  asıldığı
          başlıca yerler şu kısımlardır:

            1 – Giriş Kapısı: Giriş kapısının üzerine, na-
          mazın  farziyyetini  ve  önemini  bildiren,  veya
          açılmış  cennet  kapılarının  olduğunu  bildiren
          ayetler yazılır. Camiye gelen Müslümanları bu
          ayetler karşılar.

            2- Mihrap: Mihrabın üzerinde yer alan ayet ço-
          ğunlukla mermere işlenmiştir. Mihrap kıble yönün-
          de  olduğu  için,  kıble  olarak  yönümüzü  Mescid-i
          Harâm  tarafına  dönmemizi  bildiren  (el-Bakara
          2/144; Âl-i İmrân 3/37 veya 39.) ayetler yazılır. Mih-
          rabın  kenarlarını  donatacak  şekilde  Âyet’el-Kürsî
          yazılmaktadır.


                                                                  Camilerin mihrabı üzerindeki yazılar.

                                                       50
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10