Page 3 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 3

3. ÜNİTE


            7. Kitabeler: Cami, tekke, mektep, medrese, han, çeşme, hamam, sebil, kütüphane gibi
          herhangi bir abidenin ekseriya dış, bazan da iç cephesinde yer alan veya nişan taşı, mezar
          taşı gibi bir dikilitaş üzerindeki yazılar hakkında bu tabir kullanılmaktadır.

            Bu başlıklardan bazılarını biraz daha detaylı olarak işleyelim.

            2. Mushaflar

             Sözlükte Mushaf kelimesi “bir araya getirilip bağlanmış yazılı sayfalar” anlamına gelir.
            Kur’an-ı Kerim, Peygamber Efendimizden günümüze kadar ciddi bir özenle yazılmış, ez-
          berlenmiş, okunmuş ve bu yollarla muhafaza edilmiştir.
            Zaman  içinde âlimler, Kur’an’ı daha rahat ve doğru okumayı sağlayacak imlâ kuralla-
          rını ve güzel yazma kriterlerini geliştirirken hattatlar da Mushaf  hatlarının estetik değer

          kazanması için  sanat güçlerini, maharetlerini sergilemiş, bu arada Müslümanların sanat
          zevklerini de tatmin etmeye çalışmıştır.
            Resûl-i Ekrem (s.a.v) zamanında kâtipler yazı malzemesi olarak safran ve gül suyu ile bo-
          yanmış ve inceltilmiş deri ,tahtadan yapılmış tabletler, develerin kürek kemiklerini, hurma ağa-
          cı yapraklarının orta damarını, ince beyaz taş, kırık seramik parçalarını kullanıyorlardı.

            Sert  malzeme  üzerine  madenî  kalemle  oymak  suretiyle,  diğer  malzemeler  üzerine  de
          kamış kalem, hokka içinde siyah veya kahverengi mürekkeple yazıyorlardı. Resûl-i Ekrem
          Efendimiz(s.a.v)  dayanıklı ve kalıcı olması sebebiyle vahiylerin parşömen üzerine yazılma-
          sını istiyordu.

            Hz. Ebû Bekir devrinde bir araya getirilen Mushaf  ve Hz. Osman’ın hilafetinde Mushaf
          derleme heyetince belirlenen  imlâ kuralları esas alınarak çoğaltılan  Mushaflar,  parşömen
          üzerine siyah mürekkeple ve Medenî hatla irice yazıldı. Kur’an metninin dışında hiçbir işaret
          ilave edilmedi. Özellikle Mushaf  yazımı  için seçilmiş olan Medenî yazı düzenli, geometrik, ,
          yatay ve dikey çizgilerin hâkim olduğu noktasız, harekesiz, sade  bir yazı türü idi.





                                                                              GEZELİM

                                                                            ÖĞRENELİM
                                                                           İlk  devir  kûfî  hatla  yazı-
                                                                        lan  Kur’an-ı  Kerim  örnekleri
                                                                        görmek istiyorsanız işte size
                                                                        adresler:    İstanbul  Türk  ve
                                                                        İslam  Eserleri  Müzesi  (Şam
                                                                        Evrakı,  nr.  85,  86,  87,  88,
                                                                        89) , Topkapı Sarayı Müzesi
                                                                           (Karatay, I, 1-23), İs-
                                                                            tanbul  Üniversitesi
                Altınla bezenmiş eski muhteşem bir Mushaf-ı Şerif.            Kütüphanesi.
             (Türk İslam Eserleri Müzesi).






                                                       48
   1   2   3   4   5   6   7   8