Page 20 - Hadis Metinleri 6. Ünite
P. 20
SOSYAL İLİŞKİLERLE İLGİLİ
HADİSLER
Sosyal ilişkileri en üst seviyede tutarak gönüllerde bir sevgi seli oluşturmak; sağlıklı, huzurlu ve
güvenli bir toplumun inşasına katkı sağlamak ve gök kubbe altında hoş bir sada bırakmak önemsenmelidir.
Şüphesiz bunun yolu, samimi dostluk ve iyi komşuluk ilişkilerinden geçer.
Hadislere göre şu tutum ve davranışlar, komşuluk hakları çerçevesinde değerlendirilir: Güler yüzle
selamlaşmak, yardımına koşmak, hastalanınca ziyaret etmek,
isteyince borç veya ödünç bir şey vermek, maddi ve manevi DEĞERLENDİRELİM
sıkıntıya düşünce gözetip kollamak, sevinç ve kederine or-
tak olmak, ayıp ve kusurlarını örtmek, zarar vermemek, izni “Cebrâil bana komşu hakkın-
olmadan evinin güneş ve rüzgârını kesecek şekilde bina yap- da o kadar çok tavsiyede bulundu ki
ben, Allah Teâlâ komşuyu komşuya
mamak, özellikle yapılan yemekten haberdar olması hâlinde mirasçı kılacak zannettim.”
bir miktar ikram etmek, komşusu ölünce cenaze namazını kı-
lıp kabristana defnetmek. (Buharî, Edeb, 28)
Rasûl-i Ekrem (s.a.v), bilinçli ve dindar bir eşin, ihtiya-
ca cevap veren bir meskenin, dürüst ve güvenilir bir komşunun ve ulaşımı sağlayacak bir binitin mutluluk
vesilesi olduğunu öğretir. Aslında komşuluk ciddi bir sınavdır. Nitekim şu hadis bu noktaya ışık tutar:
“Kişinin imtihanı eşi, malı, kendisi, evladı ve komşusu hakkındadır; bütün bunlar birer imtihan vesilesi-
dir. Oruç, namaz, sadaka (zekât), emr-i ma’ruf ve nehy-i münker (iyiliği tavsiye ve kötülüğü yasaklama),
meydana gelen günahların bağışlanmasına sebep olur.”
53
“Gülme komşuna, gelir başına.” atasözü, kaynağını şu hadislerden almış olmalıdır: “Kardeşinin
başına gelen bela ve musibete sevinme. Aksi hâlde, Allah ona merhamet ediverir, seni de bela ve musibete
uğratıverir.” 54
“Kim, kardeşini bir suç ve günah sebebiyle ayıplarsa onu işlemeden ölmez.”
55
Bu konuda, tabiinden Hasan Basrî’nin şu sözü de unutulmamalıdır: “Derler ki kim tevbe ettiği bir
günahı kardeşine isnat ederse Allah onu o günaha mübtela etmedikçe ölmez.”
7. CENAZE
ِ تِيمْلا ىَلع متيَّلص اَذِإ“ : ُ لوُقي مَّلسو ِهيَلع ّّّٰٰٰ للا ىَّلص ِ ّّّٰٰٰ للا َ لوسر تعِمس : َ لاَق ةريره يِبأ نع 1
َ
ُ َ
ّ َ َ ْ ْ َ َ َ َ ْ َ ُ َ ُ َ ُ ْ َ َ َ ْ َ ُ ْ َ
َ
”.ءاع ُّ دلا هَل اوصِلخأَف
ْ
َ
ُ
ُ
Ebû Hureyre (r.a) diyor ki: Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyururken işittim:
“Cenaze namazı kıldığınız zaman ölen kimse için içtenlikle dua ediniz” 56
انِيحِل رِف ْ غا مهَّّّّٰٰٰللا“ : َ لاَقَف ٍةزانج ىَلع مَّلسو ِهيَلع ّّّٰٰٰ للا ىَّلص ِ ّّّٰٰٰ للا ُ لوسر ىَّلص : َ لاَق ةريره يِبأ نع 2
َ
َ ُ
َ
ُ
َ
ْ َ
َ َ َ
َ
َ
ُ
ُ َ
َ َ ْ
َ َ َ ْ
َّ
ّ
َ ْ َ
َ
ُ
َ
ِ ناميِ ْ لا ىَلع ِهِيحأَف انِم هتييحأ نم مهَّّّّٰٰٰللا انِبِئا َ غو اَنِدِها َ شو اَناثْنأو اَنِرَكَذو اَنِريِبَكو اَنِريِغصو انِتِيمو
َ
َ
َ
َ
َ
َ
َ َ َ َ َ
َّ ُ َ ْ
ْ
ُ
َ
َ
َ
ّ
ْ َ
ْ َ َّ
َ
”. هدعب انَّل ِ ضت َ لو هرجأ انمِرحت َ ل مهَّّّّٰٰٰللا م َ لاسِ ْ لا ىَلع هَّفوتَف انِم هتيَّفوت نمو
ُ
َ
َ
َ ُ َ َّ ُ َ
َ
َ
ْ َ ْ َ َ
َ ُ ْ
َ ْ ْ
ِ
ُ ْ َ
ُ
َ
ْ
َ
َّ
53 Buhârî, Mevâkît, 4; Müslim, Fiten, 9; Tirmizî, Fiten, 71; İbn Mâce, Fiten, 9; Ahmed b. Hanbel, V, 401.
54 Tirmizî, Kıyâmet, 54.
55 Tirmizî, Kıyâmet, 53.
56 Ebû Dâvûd, Cenâiz, 56.
122