Page 3 - Hadis 3. Ünite
P. 3

HADİS TARİHİ





               Bir  gün  o  gelir,  bir  gün  de  ben  gelirdim.
            Ben geldiğim zaman o gün vahiy ve başka ne             BİLGİ KUTUSU
            duyarsam haberini komşuma iletirdim. O da
            geldiği zaman böyle yapardı.” 5                     Peygamberimiz  döneminde  hadis

               Bu örnekler Peygamber Efendimiz devrin-       müzakere  işi  daha  çok  Mescid-i  Ne-
            de ashabın hadis öğrenme konusundaki gay-        bevî’de bulunan Suffe’de yapılırdı. Suf-
                                                             fe, mescid inşa edildikten sonra ilimle
            retlerini göstermektedir.                        meşgul  olmak  isteyenler  için  ayrılan
               Ashab-ı  Kirâm  Peygamber  Efendimizden       bir yerdi. Kalacak yeri olmayanlar bu-
            öğrendiği  hadisleri  kendi  aralarında  müza-   rada  geceler,  ilimle  meşgul  olmak  is-
            kere eder, onları iyiden iyiye öğrenmeye ça-     teyenler de bunlara katılırdı. Suffe’de
                                                             Kur’an, akaid ve yazı öğretimi yanında
            lışırlardı. Genç sahabilerden Enes b. Mâlik (ö.   hadis müzakereleri yapılırdı. Bir kısmı
            93/711) şöyle der:                               devamlı, bir kısmı da geçici olarak bu-
               “Biz  Peygamber  Efendimizin  yanında  bu-    rada kalan sahabilere "Ashab-ı Suffe"
            lunur  ve  ondan  hadis  öğrenirdik.  Onun  ya-  ismi verilmiştir.
            nından  ayrıldığımızda  da  o  hadisleri  iyice
            belleyinceye  kadar  kendi  aramızda  müzakere
            ederdik.”
                     6
               Özellikle İslam’ın ilk dönemlerinde yazı çok
            yaygın  olmadığı  ve  ashabın  büyük  bir  kısmı
            okuma yazma bilmediği için Peygamber Efendi-
            miz Kur'an-ı Kerim’i yazı bilen vahiy katiplerine
            yazdırmış,  hadislerin  ezberlenmesini  istemiş;
            ancak  onların  yazılmasına  müsaade  etmemiş-
            tir. Okur yazar sahabiler çoğaldıktan ve yazı da
            yaygınlaştıktan sonra hadislerin yazılmasını ser-
            best bırakmış, zaman zaman bizzat kendisi de
            yazım için emir vermiştir.

               Nitekim Mekke’nin fethi esnasında Yemenli
            sahabi Ebu Şâh, Efendimizden dinlediği bir hut-
            beyi kendisine yazmasını istemiş, Allah’ın Resu-
            lü de “Bu hutbeyi yazıp Ebu Şâh’a verin!”  buyu-
                                                   7
            rarak onun arzusunu yerine getirmiştir.             Hz. Peygamberin Mısır Mukavkıs’ına
                                                                       gönderdiği mektup.
               Genç sahabilerden Abdullah b. Amr b. Âs (ö.    (Hattat Ali Hüsrevoğlu tarafından özel olarak
            65/684) ise hadis yazmak için Efendimizden izin   hazırlanan eskitme kağıda İstinsah edilmiştir.)
            istemiş,  izin verilmesi üzerine duyduğu hadis-  (Muhammed Hamidullah, el-Vesaiku’s- siyasiyye, s:.137
                    8
            leri yazarak es-Sahîfetü’s-Sâdıka isimli bir nüs-              Beyrut, 1985)
            hada bir araya getirmiştir.
                                     9
            5 Buhârî, İlim, 27.
            6 Hatîb el-Bağdâdî, el-Câmi’ li-ahlakı’r-râvî ve âdâbi’s-sâmi’, C 1, s. 363-364.
            7 Buhârî, Lukata, 7; Müslim, Hac, 447, 448.
            8 Ebu Dâvûd, İlim, 3.
            9 Dârimî, Mukaddime, 43; Muhammed Mustafa el-A’zamî, İlk Devir Hadis Edebiyatı, s. 43.


                                                       63
   1   2   3   4   5   6   7   8