Page 36 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 36

3. ÜNİTE




                                                                    Hz.  Âdem  zamanına  kadar  uzanan
                                                                                                              49
                                                                kurban  ibadeti,  Hz.  İbrahim’den  gelen  bir
                                                                uygulama olarak günümüze kadar gelmiş-
                                                                tir.  İnsanlık tarihi boyunca hemen bütün
                                                                   50
                                                                dinlerde  kurban  uygulaması  mev cut  ol-
                                                                makla birlikte şekil ve amaç yönüyle arala-
                                                                rında  farklılıklar  bulunur.
                                                                    Kurban     kesmenin      meşruiyeti     Ki-
                                                                tap,  Sünnet  ve  icmâ-ı  ümmet  ile  sabittir.
                                                                Kur’an’da: “Rabbin için namaz kıl, kurban
                                                                kes.”   buyrulmuş,  Hz.  Peygamber’in  bir-
                                                                     51
               Kurban toplumda yardımlaşma ve dayanışmayı artırır.  çok hadisinde de hâli vakti yerinde olanla-
                                                              rın kurban kesmesi emredilmiş veya tavsiye
          edilmiş, hatta; “Kim im kânı olduğu hâlde kurban kesmezse bizim mescidimize yaklaşma-
          sın.”   buyrulmuştur.
               52

               Hicretin ikinci yılında meşru kılınmış olan kurban, gerek fert gerekse toplum açısından
          çeşitli yararlar taşıyan mali bir ibadettir. Herşeyden evvel kişi kurban kesmekle Allah’ın em-
          rine boyun eğmiş ve bu sayede kulluk bilinci gelişmiş olur. Müminler her kurban kesiminde
          Hz. İbrahim ile oğlu İsmail’in Cenab-ı Hakk’ın buyruğuna mutlak itaat konusunda verdikleri
          başarılı sınavın hatırasını tazelemiş ve kendilerinin de benzeri bir itaate hazır olduklarını
          sembolik olarak gös termiş olurlar.


               Kurban, Müslümanların kaynaşmasına vesile ol duğu gibi sosyal adaletin gerçekleşme-
          sine ve toplumsal barışa da katkıda bulunur. Kardeşlik, yardımlaşma ve dayanışma ruhunu
          canlı tutar. Zen gine malını Allah’ın rızası, yardımlaşma ve başkalarıyla paylaşma yolunda
          harcama  zevk  ve  alışkanlığını  verir,  onu  cimrilik  hastalığından,  dünya  ma lına  tutkunluk-
          tan kurtarır. Fakirin de kendini toplumunun bir üyesi olarak hissetmesine ve Allah’a şük-
          retmesine vesile olur.


               İslam kurbanlık olsun veya olmasın hayvanlara iyi muameleyi tavsiye eder, onlara ezi-
          yet etmeyi yasaklar. Diğer varlıklar gibi hayvanlar da insanların istifadesine verilmiştir. Hay-
          vanların neslinin devamı bir ölçüde de onlardan istifade imkânının devamına bağlıdır. Bu
          anlamda kurban, hayvancılığın gelişmesine de katkıda bulunmuş olur. Nitekim bayram gün-
          lerindeki tüketim hesaplanarak hayvan yetiştirilir. Bu günlerde kesilecek hayvan sayısının
          çokluğu, bu ihtiyacın karşılanması için hayvan yetiştiri ciliğini teşvik ettiği için genelde sayıyı
          azaltmaz, hatta artırır.


          4.1. Kurban Çeşitleri


               Kurban kelimesi Türkçe’de, başta kurban Bayramı’nda kesilen hayvan olmak üzere, Al-
          lah’a yaklaşmak maksadıyla başka zamanlarda ve başka sebeplerle kesi len hayvanları da
          kapsar.
          49 bk. Mâide suresi, 27. ayet.
          50 bk. Sâffât, 37/100-107.
          51 Kevser suresi, 2. ayet.
          52 İbn Mâce, Edâhî, 2; Müsned, II, 321.
                                                           85
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41