Page 37 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 37

FIKIH OKUMALARI




               Kurban çeşitleri şöyle sıralanabilir: Kurban Bayramı’nda kesilen kurban (udhiye), kıran
           ve temettü haccı yapanların kestikleri ve hedy adı verilen kurban, hacda yasakların ihlali
           hâlinde kesilmesi gereken ceza ve kefaret kurbanı, adak (nezir) kurbanı ve akika kurbanı.


               Udhiyye: Kurban Bayramı  (îdü’l-adhâ) içinde Allah’a yaklaşmak maksadıyla kesilen ve
           belli şartları taşıyan kurbanlara denir. Deve, sığır ve davar cin sinden olur. Deve ve sığır yedi
           kişi için, davar (koyun ve keçi) bir kişi içindir.

               Hedy kurbanı: Hac ve umre menâsikiyle ilgili olarak Kâbe’ye ve Harem bölgesine hediye
           olmak üzere kesilen kurbanlara hedy denir. Hedy kurbanları, tatavvu (nafile) ve vacip olmak
           üzere iki kısımdır. Mükellefiyet yönünden birbirinden tamamen ayrı ise de, hedy kur banı
           keyfiyet bakımından, aynen udhiyye gibidir. Koyun ve keçi cinsinden olan kurbana dem,
           sığır ve deve cinsi kurbana ise bedene denir. Temettu‘ ve kıran haccı yapanların, hedy kes-
           meleri vaciptir. Temettu‘ veya kıran haccı yapanlardan, çeşitli sebeplerle temettu‘ ve kıran
           hedyi kesme imkânı bulamayanlar, üçü hac esnasında, yedisi de hac dan sonra olmak üzere
           toplam on gün oruç  tutarlar.  53


               Ceza ve kefaret hedyi: Hac ve umre ile ilgili düzenlemelere riayet etmemekten (cina-
           yet) dolayı ceza olarak veya meydana gelen eksikliği gidermek üzere (kefaret) kesilmesi
           vacip olan kurbandır.

               Adak kurbanı (nezir): Dinen yükümlü olmadığı hâlde, kişinin farz ya da vacip türün-
           den bir ibadeti yapacağına dair Allah’a vaatte bulunmasıdır. Kur’an’da kişinin yaptığı adağa
           uygun davranması iyi kulların vasıfları ara sında sayılmıştır.  Hadislerde de Hz. Peygamber,
                                                                            54
           Allah’a itaat kabilinden adakların yerine getirilmesini emretmiş, Allah’a isyan veya masiyet
           kabilinden olan konularda adakta bulunulmamasını, şayet yapıl mışsa buna uyulmamasını
           istemiştir.
                     55
               Bazı hadislerinde de Hz. Pey-
           gamber’in adakta bulunmayı hoş
           karşıla madığı  görülür.   Bu  se-
                                    56
           beple de İmam Şâfiî ve Ahmed b.
           Hanbel başta olmak üzere fakih-
           lerin önemli bir kısmı adak ada-
           manın  mekruh  olduğu  görüşün-
           dedir. Hanefiler ise Allah’a ibadet
           ve taat kabilinden adakta bulun-
           mayı  mu bah  görürler.  Bununla
           birlikte, Allah’a isyan ve ma si yeti
           içermediği  sürece,  hangi  grupta
           yer alırsa alsın, adakta bulunuldu-
           ğunda  yerine  getirilmesi  dinen
           vacip  görülmüştür.                              Çocuğun doğumunun ilk günlerinde Allah’a bir
                                                              şükran nişanesi olarak akika kurbanı kesilir.
           53 bk. Bakara suresi, 196. ayet.
           54 bk. İnsân suresi, 7. ayet.
           55 bk. Buhârî, Eymân, 26-27; Müslim, Ne zir, 8; Ebu Dâvûd, Eymân, 12.
           56 bk. Buhârî, Eymân, 26; Müslim, Nezir, 2.
                                                           86
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42