Page 32 - Fıkıh Okumaları 3. Ünite
P. 32

3. ÜNİTE




                                                             3.2. Hac İle İlgili Hükümler


                                                                Haccın  farziyeti,  Kur’an-ı  Kerim  ve  Sün-
                                                            net’te  bildirilmiş  ve  bu  hüküm  konusunda
                                                            Müslümanların görüş birliği (icma) gerçekleş-
                                                            miştir. Kur’an-ı Kerim’de “Yoluna gücü yeten-
                                                            lerin  Kâbe’yi haccetme leri, insanlar üzerinde
                                                            Allah’ın  bir  hakkıdır.”   buy rul muş tur.
                                                                                     46
                                                                Gücü yeten, yani sağlık ve servet yönün-
                                                            den  haccetme  imkânına  sahip  olan  Müslü-
                                                            manların, ömründe bir defa haccetmeleri farz
                                                            olup imkân elde edilince, geciktirmeden yeri-
                                                            ne getirmesi gerekir. Ebu Hanife ve Ebu Yusuf,
                                                            gerekli şartları taşıyan hac yükümlüsünün bu
                                                            ibadeti önündeki ilk hac mevsiminde eda et-
                                                            mesi gerektiği, sonraki yıllara tehir etmesinin
                                                            günah olduğu görüşündedirler. İmam Şâfiî ve
                                                            İmam Muhammed ise ileride yerine getirme-
                                                            ye azmedilmesi ve eda imkânının normal şart-
                                                            larda elden çıkması gibi bir endişenin bulun-
                   Hükmü itibarıyla farz, vacib ve nafile
                     olmak üzere üç çeşit hac vardır.       maması  şartıyla  haccın  tehir  edilebile ceğini
                                                            söylemişlerdir. Bununla birlikte, bunlar da hac
          ibadetinin bir an önce ve ilk fırsatta yerine getirilmesinin sünnete uygun ve daha ihtiyatlı bir
          tu tum  olduğunu  belirtmişlerdir.

               Hükmü itibariyle hac: Farz, vacib ve nafile olmak üzere üç çeşittir:
               1. Farz olan hac: Belirli şartlara sahip olan kimselerin, ömürlerinde bir defa yapmaları
          gereken hacdır.
               2. Vacip olan hac: Üzerine farz veya vacip olmadığı hâlde, bir kimsenin adayarak üzerine
          vacip kıldığı hacdır. Başladıktan sonra bozulan nafile haccın, kazası da vaciptir.
               3. Nafile hac: Farz olan hac eda edildikten sonra, ikinci, üçüncü defa yapılan hac nafile
          hac olur. Bunun gibi haccetmekle yükümlü olmayan çocuk veya kölenin yapacağı hac da
          nafile olur.


               Eda edilişi itibariyle ise hac: İfrad, temettu ve kıran haccı olmak üzere üç kısımdır.
               1. İfrad haccı: Umresiz yapılan hacdır. Hac ayları içinde, hacdan önce umre yapmayıp,
          sadece hac niyetiyle ihrama girerek hac menâsikinin yapılması şeklinde ifa edilen hactır.
               2. Temettu haccı: Aynı yılın hac aylarında umre ve haccı ayrı ayrı ihramlarla eda etmek-
          tir. Hac yapmak isteyen kişinin; önce umre niyetiyle ihrama girip umre menâsikini tamam-
          ladıktan sonra ihramdan çıkması, daha sonra bayram günü yaklaşınca hac niyetiyle tekrar
          ihrama girip hac yapmasıdır.




          46  Âl-i İmrân suresi, 97. ayet.


                                                           81
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37