Page 10 - Ebru 3. Ünite
P. 10
3. ÜNİTE
1.6. Kâğıt
Ebru sanatında, kullanılacak kağıtlar genellikle neden şamua kağıda alınır? Anlatınız.
Ebruda emiciliği olan her kâğıt kullanılabilir. Kuşe, mat kuşe, selefonlu ya da çok parlak
yüzeyli kâğıtlar boyayı emmeyeceğinden kullanılamazlar. Hava kabarcığı kalmaması için
kâğıt, (müteakip sayfalarda tekrar anlatılacaktır) tekneye esnetilerek yatırılır. Kâğıt kalınlaştıkça
suyun üzerine yatırmak zorlaşacağından kâğıt kalınlığı 80–100 gr./cm civarında olmalıdır.
2
Gelenekli Türk ebrusunda kullanılan pigment
ARAŞTIRALIM boyalar ışığı geçirir. Boyaların renkleri, alınan
Dünyada yapılan en eski ebru kağıdı hangi kâğıdın rengine göre tonlara bürünürler. Parlak
yüzyıla aittir? Araştırınız. beyaz bir kâğıdın üzerine alınan ebrularda
renkler çiğ görünmekteyken, aynı renkler kırık
beyaz, nohudî gibi renklere sahip kâğıtların üzerine alındığında daha olgun durmaktadır.
Daha önce de zikredildiği üzere asitsiz kâğıtlar çok daha uzun ömürlü olmaktadır.
Biraz pahalı olmasına rağmen bu kâğıtları kullanmalıyız. Onca emek harcayarak ortaya
çıkardığımız eserlerin ömürlerinin elli- atmış yıl gibi kısa bir süre olduğunu bilmek ne
kadar rahatsızlık verici bir durumdur. Şayet imkân varsa asitsiz kâğıt kullanmalıyız.
Bugün itibariyle piyasada batı menşeli çok hoş ton ve dokularda sınaî asitsiz kâğıt
rahatlıkla bulunmaktadır. Tabii ki, bu tavsiyemiz yeni başlayan arkadaşlara değil de biraz
daha ilerlemiş arkadaşlaradır. Acemilik safhasında çok kâğıt zayi olacağından ekonomik
davranmak gereklidir.
Kâğıt
50
50