Page 12 - Ebru 3. Ünite
P. 12
3. ÜNİTE
Ebrugalerisi-Boyalar
2. Renkler ve Renklerin Kullanılışı
Ebru sanatında açık bir ton rengi elde etmek istersek ne yapmalıyız? Anlatınız.
Geçmişte ve günümüzde kullanılan ebru boyalarından bazıları şunlardır:
Zırnık: Doğada bulunan arsenik sülfür, parlak sarı. Hat sanatında da sarı mürekkep
olarak kullanılan zırnık, özellikle celî (iri) yazıların kalıplarını hazırlama esnasında siyah
kâğıt üzerinde kullanılmıştır. Altın rengine çalan tonuna zehebî veya altınbaş zırnığı
denilmiştir. Zehirli olduğundan günümüzde bu renk için sentetik yollardan üretilen boyalar
tercih edilmektedir.
İs siyah: Hat mürekkebi yapımında da kullanılan ve tercihen bezir yağından elde
edilen is. Eskiler barut is’ini de (dûde-i barut) boya olarak kullanmışlardır. Siyah boya
için is´in yanında karbon esaslı ve demir oksit siyahlar da ebru boyası imal eden firmalar
tarafından tercih edilmektedir.
Çivit mavi: Çamaşır çividi olarak bilinen bu parlak mavi boya, Ulturamarin adıyla
da adlandırılmaktadır. Şimdilerde kullanılan ulturamarin ise sentetik yollardan elde
edilmektedir.
Lahor çividi: Pakistan´ın Lahor şehrinden
gelen bitki yapraklarının kaynatılmasıyla elde
edilen derin mavi renktir. Kristal halde küçük
çakıl taşları şeklindeki Lahor çividi, Türk
ebruculuğu için vazgeçilmez bir boyadır.
Lök: Eski ustaların kullandığı, asıl ismi
lek olan, Hindistan´da bitki yapraklarında
şebnem olarak oluşan ve kuruduktan
sonra toplanan vişneçürüğü renginde bir
Lahor Çividi boya. Avrupa’dan gelen löke ise frengi lök
denmektedir.
52
52