Page 5 - Ebru 2. Ünite
P. 5

EBRU SANATININ TARİHÇESİ ve MEŞHUR ÜSTADLARI

            4.   Ebru Üstatlarımız

            Onlar olmasaydı bugün bu sanat hâla icra ediliyor olmazdı. Ebru sanatının günümüze
          kadar aktarılmasında emeği geçen ebru sanatçılarından bahsedelim.

            Silsile yoluyla bugüne kadar  ılmış ebru sanatındaki sanatçıların önemi belirtiniz.
            4.1. Şebek  Mehmed Eefendi

            Tertîb-i  Risâle-i  Ebrî’nin  3a  sayfasının  baş  tarafında  Şebek  adıyla  anılan  Mehmed
          Efendi’den “rahimehullah” (Allah rahmet eylesin) diye bahsedilmiştir. Buna göre ölümü
          hicri  1017,  miladi  1608  yılından  evvel  olmalıdır.  Aynı  yerde  geçen  “Nüsha-i  Şebek”
          sözünden de niteliğini bilemediğimiz bir risale kaleme aldığını anlamaktayız. Şebek lakaplı
          bu ebrucunun isminin Mehmed olduğunu ise bu risalenin ortaya çıkışından yaklaşık on yıl
          sonra ele geçen bir belgeden öğrenmekteyiz.

            4.2. Hatib Mehmed Efendi

            Büyük Ayasofya Camii’nde hatiplikle vazifeli olduğundan           TARTIŞALIM
          Ayasofya  Hatibi  veya  Hatib  diye  anılan  Mehmed              Hatip  ebrusu  ismini  nerden
          Efendi’nin doğum tarihi bilinmemektedir.Bununla  beraber,     almıştır? Tartışınız.
          Müstakimzâde  Süleyman  Saadettin  Efendi’nin  Tuhfe-i  Hattâtîn  adlı  kaynak  eserinde
          kendisinden “Pîr-i Fânî” diye bahsedildiğine göre  vefat tarihi olan Muharrem 1187/Nisan
                                                             1
          1773’te  hayli  yaşlı  olmalıdır.  Hat  sanatı  tarihinde  Eski  Zühdî  diye  tanınan  İsmail  Zühdî
          Ağa’dan  (ö.  1144/1731)  sülüs-nesih  yazılarını  öğrenmiş  ve  eserler  vermiştir. Ancak  asıl
          şöhreti ebru sanatındadır. Hafif bir zemin üzerinde, farklı renklerde damlaları iç içe koyup
          ince tel ya da tek at kılı ile hareket vererek oluşturduğu ebru tarzı çok beğenilmiş ve bu
          tarz kendi adıyla anılır olmuştur. Uygulama bölümünde yapımını izah edeceğimiz bu tarz,
          çiçekli ebru formlarına da temel teşkil etmiştir. Hatib ebru denilmekle hatib formu anlaşılır.
          Bir kavram kargaşasına mahal vermemek için hangi formda olursa olsun Hatib Mehmed
          Efendi’nin elinden çıkan ebruların tümüne Hatib’in ebrusu demek daha uygun düşecektir.
            Sultan  III. Ahmed  devrinde  zamanla  yıpranmış  olan  hat  eserlerinin  yenilenmesi  faaliyeti
          başlatılmış, bu yolla pek çok nadide eser yeniden hayat bulmuştur. Bu büyük yenileme faaliyetleri
          sırasında  yazı  etraflarına  pervaz  olarak  yakıştırılan  ebruların  pek  çoğunda  Hatib  Mehmed
          Efendi’nin imzası vardır. Kullandığı renklerin armonisi, fırçasından dökülen çok hoş nakışlarla
          Hatib Mehmed Efendi, bu gün müze ve kütüphanelerimizde ziyaretçilerini beklemektedir.
            Muharrem  1187/Nisan  1773’de  Hocapaşa  (Sirkeci)  yangınında  ebrularını  kurtarmaya
          çalışırken ebrularıyla beraber yanarak, elim bir şekilde vefat etmiştir.

            4.3. Şeyh Sadık Efendi

            Buhara’nın Vabakne şehrinde doğan Özbekler tekkesi şeyhi Sadık Efendi’nin hayatı hakkında
          ayrıntılı bilgimiz bulunmamaktadır. Ebruyu, Buhara’da öğrendiği ve iki oğlu Edhem ve Nafiz
          Efendilere de öğrettiğini bilmekteyiz.  Dergahdaki kabir kitabesinden Şeyh Sadık Efendi’nin 17
          Recep 1262 / 11 Temmuz 1846’da vefat ettiği anlaşılmaktadır. 2

          1  MÜSTAKİMZÂDE, s. 386.
          2  DERMAN 1977, s. 32.
                                                       25
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10