Page 9 - Ebru 2. Ünite
P. 9

EBRU SANATININ TARİHÇESİ ve MEŞHUR ÜSTADLARI

          Bu da öyle oldu. Elimdeki tek at kuyruğu kılını teknenin içinde iki taraftan yukarı doğru
          çekince şekil tıpkı lâleye benzedi. Çok heyecanlandım ve zevklendim. Günlerden cuma
          olduğu için benim vazifeli bulunduğum Üsküdar Yeni Vâlide Camii’ne gittik. Namazdan
          sonra lâle, sünbül, karanfil, o mevsimde hangi çiçekler varsa hepsinden alıp eve getirdim;
          onlara bakarak ebru teknesinde tek at kuyruğu kılıyla aynını resmetmeye başladım. İşte
          Mâcid’in o ikazı ve Rabb’imin lutfu keremiyle bu iş oldu.”1


                                                       4.6. Mustafa DÜZGÜNMAN
                                                       9  Şubat  1920’de  İstanbul  Üsküdar’da
                                                    Sultantepe’de dünyaya gelen Mustafa, ilk tahsili-
                                                    ni tamamladıktan sonra aynı semtteki Abdülbâki
                                                    Efendi  ve  Aziz  Mahmud  Hüdâyî  Camii’lerinin
                                                    imamlığını  yapan  babası  Saim  Efendi’nin  Üs-
                                                    küdar çarşısındaki aktar dükkânında çalışmaya
                                                    başlamıştır. 1938 yılında, annesinin dayısı hattat
                                                    Necmeddin Okyay kendi eliyle onu, kendisinin-
                                                    de  hocalarından  olduğu  Devlet  Güzel  Sanatlar
                                                    Akademisi’nin Türk Tezyinî Sanatları Bölümü’ne
                                                    kaydettirmiştir. Burada büyük dayısı Necmeddin
                                                    Okyay’dan eski tarz cilt ve ebru öğrenmiş ve di-
                                                    ğer kıymetli hocalardan da istifade etmiştir. An-
                                                    cak  hayat  şartları  sebebiyle  bir  müddet  sonra
                                                    okuldan ayrılarak tekrar baba mesleği olan ak-
                                                    tarlığa dönmek zorunda kalan Düzgünman, öm-
              Mustafa DÜZGÜNMAN                     rünün sonuna kadar devam ettirdiği mesleğinde
                                                    işinin ehli, dürüst bir esnaf olarak tanınmıştır.

            Akademi’deki talebeliği yıllarında “şemse” denilen klasik ciltin güzel örneklerini imal
          eden Düzgünman, bir müddet sonra o sırada taliplisi çok az bulunan bu sanatı da terk
          etmek zorunda kalmıştır. “Marifet iltifata tabidir. Müşterisiz meta zayidir.” sözünü hatırla-
          tan bu hadiseden sonra 1957’den itibaren daha çok ebruyla meşgul olmuş ve ömrünün
          sonuna kadar zaman zaman müşterisi olmasa bile o, marifetini ortaya dökmekten geri
          kalmamıştır.

            Çeşitli konularda yeniliğe açık olduğu halde ebru sanatında klasik anlayışa sımsıkı bağlı
          kalan ve bu hususta modern uygulamalara iltifat etmeyen Düzgünman, ebruculukta kendisini
          geçtiğini söyleyen hocası Necmeddin Okyay’ın bu sanata kazandırdığı çiçekli ebru çeşitleri-
          ni geliştirerek çiçekli formların arsına papatyayı eklemiş ve çiçeklerde kompozisyona
          gitmiştir. 1940’ta başlayıp ölümüne kadar elli yıl süren ebruculuğu sırasında, 1967’den
          itibaren çeşitli sergiler açan ve bazı sergilere katılan Düzgünman, hem eserleriyle hem
          de yetiştirdiği öğrencileriyle bu sanatın tanınmasına ve yayılmasına hizmet ederek son
          otuz beş yılın ebruculuğuna adeta damgasını vurmuş bir sanatkardır. Bugün ebru sanatı
          biliniyor, tanınıyor ve seviliyorsa bunda en büyük pay şüphesiz Mustafa Düzgünman’ındır.
          Sanatın unutulmaması için adeta tek başına cephede mücadele vermiş bu büyük ustayı
          tanımalı ve dualarımızı eksik etmemeliyiz.
          1  DERMAN 2002, s. 228.
                                                       29
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14