Page 12 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 12
DİNLER TARİHİ
3. İslamiyet’te İbadetler
İslamiyet’te ibadetin biri ge-
nel, diğeri özel olmak üzere iki
anlamı vardır. Genel anlamda
ibadet, kulun Allah’a (c.c.) karşı
duyduğu saygı ve sevginin sonu-
cu olarak O’nun rızasına uygun
davranma çabasını ve bu şekil-
de yapılan iradî davranışları ifa-
de eder. Böylece tamamen dinî
olan görevlerden başka, kişilerin
Allah’ın (c.c.) rızasını kazanmak
için yaptığı her fiil de ibadet ola-
rak nitelendirilir ve ödüllendirilir.
Bu amaçla fert ve toplum yara-
rına gerçekleştirilen her olumlu İslamiyet'te Hac en temel ibadetlerden birisidir.
davranış ibadet hükmünde ka-
bul edilir. Özel anlamda ibadet NOT EDELİM
ise mükellefin Allah’a (c.c.) karşı
tazim ve kulluğunu simgeleyen, Kur’an’da başta namaz, zekât, hac ve oruç olmak üzere
Allah (c.c.) ve Resulü tarafından temel ibadetler sıkça emredilir. Ancak bu atıf ve emirler,
yapılması istenen belirli davranış ibadetlerin edâ şekli ve ayrıntılarından çok o ibadetin
mahiyetini, öz ve amacını konu edinen genel ve mücmel
biçimleridir. İbadetin yaygın kul- ifadeler şeklindedir.
lanımı da bu ikinci anlamdadır. 27
Kur’an’da ana çatısı oluşturulan ibadetlerin nasıl
İbadetler, dinin özünü teşkil yerine getirileceği, uygulama şartları ve hükümleri Hz.
eden iman esaslarından sonra Peygamber’in uygulama ve açıklamalarıyla netleşmiştir.
gelir. Kur’an’da iyi davranışlar (Ferhat Koca, “İbadet: İslam’da İbadet/Fıkhî Hükümler”,
(salih amel) genelde imanla bir Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 19, s. 241)
arada zikredilir.
“Asra yemin ederim ki insan gerçekten ziyan
HATIRLAYALIM içindedir. Bundan ancak iman edip iyi ameller işle-
yenler, birbirlerine hakkı ve sabrı tavsiye edenler
İslam’ın şartlarından sayılan
kelime-i şehadet, İslam’a giriş müstesnadır.” 28
anahtarıdır.
İslamiyet’te namaz, oruç, zekât ve hac temel
ibadetlerdir. Kelime-i şehadetle birlikte bunlara İs-
lam’ın şartları da denilmektedir.
27 Şinasi Gündüz, “İslam”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 64-69.
28 Asr suresi, 1-3. ayetler.
40