Page 11 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 11
DİNLER TARİHİ
Yahudi kutsal kitabı Tanah’ta, bazı YORUMLAYINIZ
peygamberler hakkında Allah (c.c.) elçile-
rinin günahtan korunmuşluğu ilkesini ze- "Doğrusu (ey peygamber), biz seni hak ile
deleyen ifadeler yer alır. İslamiyet’te ise desteklenmiş bir müjdeci ve uyarıcı olarak
Allah (c.c.) ile kul arasında elçilik vazifesi gönderdik..."
yapan peygamberlerin, bu görevlerinde (Bakara suresi, 119. ayet)
hatadan korunmuş oldukları (ismet) ka-
bul edilir. Kur’an’da melik peygamber Yukarıdaki ayeti islamdaki peygamber
20
oldukları beyan edilen Hz. Davut ve oğlu inancına göre yorumlayınız.
Hz. Süleyman, Tanah’ta peygamber değil,
sadece kral olarak anlatılır.
İslamiyet’te peygamberlerin ilki Hz. Âdem (a.s.), sonuncusu ise Hz. Muhammed’dir (s.a.v.).
Kur’an’da Hz. Muhammed (s.a.v.) bütün insanlar için rahmet, son peygamber ve inananlar
21
22
23
için güzel örnek olarak takdim edilir.
Kader İnancı
Kelime olarak kader; ölçü ile yapmak, planlamak ve biçimlendirmek anlamına gelmekte-
dir. Bu durum Kur'an-ı Kerim'de şu şekil- BİLGİ KUTUSU
de bildirilmiştir: "Gerçekten biz, her şeyi
İslamiyet’te mezhep, dinin inanç esaslarını veya amelî
bir ölçü ve dengede yarattık." Terim hükümlerini anlama ve yorumlama konusunda kendine
24
olarak ise kader, Yüce Allah'ın ezeli ilmi özgü yaklaşımlara sahip düşünce sistemi; bu yaklaşımlar
ve kudreti ile evrende olmuş ve olacak etrafında meydana gelen ilmî ve fikrî birikimdir.
her şeyi takdir etmesi, belli bir düzen ve İslâm’ın inanç esasları, ibadetleri ve sosyal hayatla
ölçüde yaratmasıdır. "O, göklerin ve ye- ilgili kuralları vahiy ile ortaya konulmuş, Hz. Peygamber’in
rin egemenliği kendisine ait olan, ço- sözlü ve fiilî sünnetiyle de hayata aktarılmıştır. İslâm’ın bir
cuk edinmeyen, egemenliğinde ortağı ilâhî, bir de insanların anladığı ve uyguladığı yönü vardır.
bulunmayan, her şeyi yaratan, yarattı- Mezhep bunlardan ikincisine tekabül etmektedir. İslam
ğına belli bir ölçüye göre düzen veren mezhepleri itikadî, amelî (fıkhî) ve siyasî olmak üzere üç
grupta incelenmektedir. Mezhepler arasında esasa ilişkin
Allah’tır." ayeti bunun delilidir. ayrılıklar yoktur. Yoruma dayalı farklılıklar vardır.
25
Kadere iman, her şeyin Allah’ın (c.c.) (İlyas Üzüm, “Mezhep”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam
bilgisi, gözetimi ve denetimi altında ger- Ansiklopedisi, C 29, s. 526-527)
çekleştiğine inanmaktır. Kader, Allah’ın
(c.c.) mutlak hükümranlığı ile kulun iradi özgürlüğünün kesiştiği alanı ifade eder. Buna göre
Allah (c.c.), ilmiyle her şeyi bilir, kudret ve iradesiyle her şeyi yapar. İnsan ise irade özgürlüğüne
sahip sorumlu bir varlık olarak iyi ile kötü arasında seçim yapabilme özgürlüğüne sahip olur.
İslam’ın kader inancında bir ön belirleme ve dayatma yoktur. İnsan hürriyeti doğrultusun-
da iradesini kullanmakta, Allah da (c.c.) olayları bu yönde yaratmaktadır. 26
20 Bekir Topaloğlu, “İslam: İnanç Esasları”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 23, s. 8.
21 bk. Enbiyâ suresi, 107. ayet.
22 bk. Ahzâb suresi, 40. ayet.
23 bk. Ahzâb suresi, 21. ayet.
24 Kamer suresi, 49. ayet.
25 Furkan suresi, 2. ayet.
26 Şinasi Gündüz, “İslam”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 64.
39