Page 11 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 11

DİNLER TARİHİ




             Yahudi  kutsal  kitabı  Tanah’ta,  bazı                 YORUMLAYINIZ
          peygamberler hakkında Allah (c.c.) elçile-
          rinin  günahtan  korunmuşluğu  ilkesini  ze-     "Doğrusu (ey peygamber), biz seni hak ile
          deleyen  ifadeler  yer  alır.  İslamiyet’te  ise   desteklenmiş  bir  müjdeci  ve  uyarıcı  olarak
          Allah (c.c.) ile kul arasında elçilik vazifesi   gönderdik..."
          yapan  peygamberlerin,  bu  görevlerinde                            (Bakara suresi, 119. ayet)
          hatadan  korunmuş  oldukları  (ismet)  ka-
          bul  edilir.   Kur’an’da  melik  peygamber       Yukarıdaki   ayeti   islamdaki   peygamber
                    20
          oldukları beyan edilen Hz. Davut ve oğlu      inancına göre yorumlayınız.
          Hz. Süleyman, Tanah’ta peygamber değil,
          sadece kral olarak anlatılır.

             İslamiyet’te peygamberlerin ilki Hz. Âdem (a.s.), sonuncusu ise Hz. Muhammed’dir (s.a.v.).
          Kur’an’da Hz. Muhammed (s.a.v.) bütün insanlar için rahmet,  son peygamber  ve inananlar
                                                                        21
                                                                                         22
                         23
          için güzel örnek  olarak takdim edilir.
             Kader İnancı


             Kelime olarak kader; ölçü ile yapmak, planlamak ve biçimlendirmek anlamına gelmekte-
          dir. Bu durum Kur'an-ı Kerim'de şu şekil-                  BİLGİ KUTUSU
          de bildirilmiştir: "Gerçekten biz, her şeyi
                                                          İslamiyet’te mezhep, dinin inanç esaslarını veya amelî
          bir  ölçü  ve  dengede  yarattık."   Terim   hükümlerini anlama ve yorumlama konusunda kendine
                                           24
          olarak  ise  kader,  Yüce  Allah'ın  ezeli  ilmi   özgü yaklaşımlara sahip düşünce sistemi; bu yaklaşımlar
          ve  kudreti  ile  evrende  olmuş  ve  olacak   etrafında meydana gelen ilmî ve fikrî birikimdir.
          her şeyi takdir etmesi, belli bir düzen ve      İslâm’ın  inanç  esasları,  ibadetleri  ve  sosyal  hayatla
          ölçüde yaratmasıdır. "O, göklerin ve ye-     ilgili kuralları vahiy ile ortaya konulmuş, Hz. Peygamber’in
          rin  egemenliği  kendisine  ait  olan,  ço-  sözlü ve fiilî sünnetiyle de hayata aktarılmıştır. İslâm’ın bir
          cuk  edinmeyen,  egemenliğinde  ortağı       ilâhî, bir de insanların anladığı ve uyguladığı yönü vardır.
          bulunmayan, her şeyi yaratan, yarattı-       Mezhep  bunlardan  ikincisine  tekabül  etmektedir.  İslam
          ğına belli bir ölçüye göre düzen veren       mezhepleri itikadî, amelî (fıkhî) ve siyasî olmak üzere üç
                                                       grupta incelenmektedir. Mezhepler arasında esasa ilişkin
          Allah’tır."  ayeti bunun delilidir.          ayrılıklar yoktur. Yoruma dayalı farklılıklar vardır.
                    25
             Kadere iman, her şeyin Allah’ın (c.c.)       (İlyas  Üzüm,  “Mezhep”,  Türkiye  Diyanet  Vakfı  İslam
          bilgisi,  gözetimi  ve  denetimi  altında  ger-  Ansiklopedisi, C 29, s. 526-527)
          çekleştiğine  inanmaktır.  Kader,  Allah’ın
          (c.c.) mutlak hükümranlığı ile kulun iradi özgürlüğünün kesiştiği alanı ifade eder. Buna göre
          Allah (c.c.), ilmiyle her şeyi bilir, kudret ve iradesiyle her şeyi yapar. İnsan ise irade özgürlüğüne
          sahip sorumlu bir varlık olarak iyi ile kötü arasında seçim yapabilme özgürlüğüne sahip olur.
             İslam’ın kader inancında bir ön belirleme ve dayatma yoktur. İnsan hürriyeti doğrultusun-
          da iradesini kullanmakta, Allah da (c.c.) olayları bu yönde yaratmaktadır. 26



          20  Bekir Topaloğlu, “İslam: İnanç Esasları”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 23, s. 8.
          21  bk. Enbiyâ suresi, 107. ayet.
          22  bk. Ahzâb suresi, 40. ayet.
          23  bk. Ahzâb suresi, 21. ayet.
          24  Kamer suresi, 49. ayet.
          25  Furkan suresi, 2. ayet.
          26  Şinasi Gündüz, “İslam”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 64.


                                                        39
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16