Page 8 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 8
DİNLER TARİHİ
YORUMLAYALIM Allah İnancı
“De ki: “Ey kitap ehli! Bizimle sizin aranızda İslam inanç esaslarının başında
ortak bir söze gelin: Yalnız Allah’a ibadet Allah’a (c.c.) iman gelir. İslamiyet’teki
edelim. Ona hiçbir şeyi ortak koşmayalım. tevhit ilkesi, birçok dinî gelenekte-
Allah’ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilah ki tektanrıcılık ya da monoteizmden
edinmesin.” Eğer onlar yine yüz çevirirlerse,
deyin ki: “Şahit olun, biz Müslümanlarız.” farklıdır. İslam tevhit inancının ilahî ve
beşerî iki yönü vardır. İlahî yönü, Al-
(Âl-i İmrân suresi, 64. ayet) lah’ın (c.c.) otoritesinin hiçbir şekilde
Ayeti kerimede vurgulanan “ortak söz”den paylaştırılmamasıdır. Beşerî yönü ise
kasdedilen nedir? Yorumlayınız. kulun en üst düzeyde sevilmeye ve
sayılmaya lâyık tek varlık olarak Allah’ı
(c.c.) kabul etmesi, başka hiçbir varlı-
ğa beşer üstü bir sevgi ve itaat hissi
duymamasıdır.
İslamiyet’te ilke olarak müminin
Allah (c.c.) ile doğrudan münasebet
kurması, dua, niyaz ve ibadetlerini
O’na yöneltmesi, bağışlanmasını
aracısız olarak O’ndan talep etmesi
istenir. 6
İslam’ın tevhit inancına göre Allah
Allah (c.c.) isminin arapça yazılışı.
BİLGİ KUTUSU (c.c.), yalnızca evreni ve insanı yaratan
ve düzenleyen, sonra kendi köşesine
İslam inancının ilk ve en önemli kaynağı çekilen bir üstün varlık değildir. Bunun
Kur’an-ı Kerim, daha sonra da sahih hadislerdir. aksine Allah (c.c.), vahiy göndererek
Kur’an ve sünnet İslam inancının temelini tarihe, mucize ile de tabiata aktif ola-
oluşturan iki kaynaktır. İslam dininin Kur’an’da rak müdahele eden aşkın bir varlıktır.
belirtilen temel kuralları ve esasları Hz.
Peygamber’in (s.a.v.) sözleriyle açıklanmış, O, her şeye hâkim olan, her şeyi koru-
uygulamalarıyla belirgin hâle gelmiştir. yan, gözeten, doğru ve yanlış konu-
sunda insanları uyaran ve herkesi yap-
Hz. Muhammed (s.a.v.), bir peygamber olarak tıklarından hesaba çekecek olandır.
hatadan korunmuş olduğundan, onun sünneti Dolayısıyla İslam'ın Allah (c.c.) inancı,
de daima Allah’ın (c.c.) kontrolü altındadır ve
kaynağını bizzat ondan almaktadır. Bir ayette deistlerin evreni yaratıp düzene sok-
“(Resulüm!) De ki: Eğer Allah'ı seviyorsanız tuktan sonra köşesine çekilen tanrı
bana uyunuz ki Allah da sizi sevsin ve anlayışından farklıdır. 7
günahlarınızı bağışlasın. Allah son derece
bağışlayıcı ve esirgeyicidir.” buyrulmuştur.
(Âl-i İmran suresi, 31. ayet)
6 bk. Bakara suresi, 186. ayet; Bekir Topaloğlu, “İslam: İnanç Esasları”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 32, s. 7.
7 Şinasi Gündüz, “İslam”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 56.
36