Page 7 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 7

DİNLER TARİHİ




                               2. İslamiyet’te İnanç Esasları



                                                                       ARAŞTIRALIM
             İslam, genel anlamda Hz. Adem'den (a.s.)
          Hz. Muhammed'e (s.a.v.) kadar gelen dinlerin
          tamamının adıdır. Özel anlamda ise Hz. Mu-          İslam’ın,  Allah’ın  (c.c.)  insanlık  için  uygun
          hammed’in (s.a.v.) temel esaslarını vahiy yo-    görmüş olduğu yegâne inanç sistemi olması
          luyla Allah’tan (c.c.) aldığı ve ilk uygulamaları-  ne anlama gelmektedir? Araştırınız.
          nı bizzat kendisinin gerçekleştirdiği bir dindir.
          Ancak zamanla Müslüman toplumlar tarafın-
          dan geliştirilen din ve dünya görüşünün; insan, toplum, devlet gibi insanî konularda kendine
          has ilkeleri bulunan tarihî tecrübenin, kültür ve uygarlığın genel adı olmuştur. 2

             İslamiyet’te inanç esasları âmentü terimiyle ifade edilir. Genel olarak inanç konularının da-
          yanağı Kur’an ve sahih hadislerdir.
                                                                    BİLGİ KUTUSU
             Kur’an  ve  hadislerde  inanç
          esasları  aşağıdaki  şekilde  ifade      Kur’an-ı  Kerim’de  İslam  kelimesi  sekiz  yerde
          edilmiştir:                           geçmektedir.  Birçok  ayette  ise  aynı  kökten  fiil  ve  isim
                                                bulunmaktadır.  Fiil  hâlinde  geçtiği  yerlerde  “Allah’a
             “…Asıl  iyi  olan  kimse,  Al-     yönelmek”  (bk.  Bakara  suresi,  112.  ayet;  Lokmân
          lah’a, ahiret gününe, meleklere,      suresi, 22. ayet), “O’na teslim olmak” (bk. Bakara suresi,
                                                131.  ayet;  Mü’min  suresi,  66.  ayet),  “Tevhid  inancına
          kitaba, peygamberlere inanan…         sahip bulunmak” (bk. Enbiyâ suresi, 108. ayet), “Allah’a
              3
          dır.”                                 teslimiyetin  gereğini  yapmak”  (bk.  Zümer  suresi,  54.
                                                ayet) anlamlarında kullanılmıştır.
             “Kim  Allah’ı,  meleklerini,  ki-
          taplarını,  peygamberlerini  ve          Ayrıca Kur’an’da İslam, Allah (c.c.) katındaki hak dinin
          ahiret gününü inkâr ederse, şüp-      karşılığı ve onun özel adıdır. İslam’dan başka hiçbir dinin
          hesiz derin bir sapıklığa sapmış-     Allah (c.c.) tarafından kabul edilmeyeceği vurgulanır (bk.
                                                Âl-i İmrân suresi, 19 ve 85. ayetler).
          tır.” 4
             Peygamberimiz Cibril hadisi ola-
          rak  bilinen  hadiste  "İman  nedir?"
          sorusuna  "Allah'a, meleklerine,  ki-                   YORUMLAYALIM
          taplarına, peygamberlerine ve ahiret     Peygamberimiz diyor ki: “Her çocuk İslam fıtratı üzere
          gününe iman etmendir. Keza hayrı ve    doğar.  Daha  sonra  anne  babası  onu  Yahudi,  Hıristiyan
          şerri ile kadere inanmandır."  cevabı-  veya Mecusi yapar.”
                                     5
          nı vermiştir.                                                             (Buhârî, Kader, 2)
                                                   Bu hadisi ahlakın kaynağı ve değişebilirliği açısından
             Ayet  ve  hadislere  göre  İslam    yorumlayınız.
          inanç esasları; Allah’a (c.c.), melek-
          lerine,  kitaplarına,  peygamberleri-
          ne, ahirete ve kadere imandan oluş-
          maktadır.
          2  Mustafa Sinanoğlu, “İslam: Giriş, Etimoloji ve Tanım”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 23, s. 2.
          3     Bakara suresi, 177. ayet.
          4  Nisâ suresi, 136. ayet.
          5  Müslim, İman, 1; Ebû Dâvûd, Sünnet, 15.




                                                        35
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12