Page 16 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 16

DİNLER TARİHİ





                    5. İslamiyet’in Diğer Dinlere Bakışı



             İslam  kaynaklarında,  diğer  dinleri  ve  onların               NOT EDELİM
          müntesiplerini   tanımlamak     için   çeşitli   kavramlar
          kullanılmaktadır.  Bunlar  arasında  en  önemlisi  Ehl-i  Kitap   Müslümanların Ehl-i Kitap'la
          kavramıdır.  Başlangıçta  sadece  Yahudi  ve  Hıristiyanları   olan ilişkilerinde Kur’an önemli
          kapsayan Ehl-i Kitap kavramı, zamanla Mecusileri ve hatta     bir ölçü ortaya koymaktadır:
          Kur’an’da adı geçmeyen din mensuplarını da kapsayacak            “İçlerinden  zulmedenler/
          şekilde genişletilmiştir.                                     şirke bulaşanlar hariç, Kitap
                                31
                                                                        ehli  ile  ancak  en  güzel  bir
             Kur’an’da ve hadislerde Ehl-i Kitap'ın çeşitli konular-    yolla  mücadele  edin  ve
          daki  inanç  ve  düşünceleri,  hayat  tarzları,  tutum  ve  dav-  (onlara) şöyle deyin: Biz, bize
          ranışları  hakkında  bilgiler  verilmiştir.  Kur’an,  Yahudi  ve   indirilene  de,  size  indirilene
          Hıristiyanları  unuttukları  veya  farklılaştırdıkları  Allah’ın   de  inandık.  Bizim  ilâhımız
          (c.c.) dinine tekrar davet etmekte ve bir Allah (c.c.) inan-  da  sizin  ilâhınız  da  birdir
          cında  buluşmaya  çağırmaktadır.   Yahudi  ve  Hıristiyanla-  (aynı ilâhtır). Biz sadece O’na
                                          32
                                                                        teslim olmuş kimseleriz.”
          rın hahamlarını ve rahiplerini Allah’ın (c.c.) dışında rabler
          edindikleri  belirtilir.   Özde  aynı  olan  din,  zaman  içinde   (Ankebût suresi, 46. ayet)
                             33
          kutsal metinlerin ve dinî nasların yanlış yorumlanması, din
          âlimlerinin görüşlerinin kutsal kitap yerine geçmesi ve dinin anlaşılmasında bunların yegâne
          geçerli kaynak olarak görülmesi sonucunda orijinal şeklinden saptırılmıştır. Hatta Hz. İsa, Hıris-
          tiyanlarca beşeri özelliklerinden soyutlanarak ilâhlaştırılmıştır. 34
             Kur’an’da  Yahudi  ve  Hıristiyanlar  dışında  Mecusi  ve  Sabiîler  ismen  zikredilmektedir.
          Kur’an’da Mecusiler’den sadece bir yerde,  Sabiîler’den ise üç yerde bahsedilmekte,  fakat
                                                    35
                                                                                                36
          bunlar hakkında bilgi verilmemektedir.
                                           HATIRLAYALIM

               Kur’an’da Ehl-i Kitap;
               1. Allah’ın (c.c.) ayetlerini inkâr ettikleri,
               2. Hakla bâtılı karıştırdıkları,
               3. Emanete riayet etmedikleri,
               4. Kendilerine verilen kutsal kitabı tahrif ettikleri,
               5. Peygamberlerini öldürdükleri,
               6. Müslümanları küfre döndürmek istedikleri,
               7. Tevrat ve İncil’deki hükümleri hakkıyla uygulamadıkları için kınanır.
               Bu nedenlerden dolayı Kur’an, Ehl-i Kitap'ı Allah’a (c.c.) kulluğa, O’na hiçbir şeyi ortak koşmamaya
             çağırmakta; Müslümanlara da onlarla mücadelede itidali tavsiye etmektedir.
                             (Remzi Kaya, “Ehl-i Kitap”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 10, s. 518)



          31  Remzi Kaya, “Ehl-i Kitap”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 10, s. 517.
          32  bk. Âl-i İmrân suresi, 64. ayet.
          33  bk. Tevbe suresi, 31. ayet.
          34  Ömer Faruk Harman, “İslam: Vahiy Geleneği İçinde İslam”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 23, s. 4.
          35  Hac suresi, 17. ayet.
          36  Hac suresi, 17. ayet; Bakara suresi, 62. ayet; Mâide suresi, 69. ayet.



                                                        44
   11   12   13   14   15   16   17   18   19