Page 14 - Dinler Tarihi 2. Ünite
P. 14

DİNLER TARİHİ



                             4. İslamiyet’te Ahlaki Değerler




              İslamiyet, insanların temelde inançlı, iyi ve doğru olmalarını amaçlar. Dinin üç boyutu olan
          inanç, ibadet ve ahlak özde birdir ve aynı amacı gerçekleştirmeye yöneliktir. İnsan, inanç ve ibadet
          sayesinde yaratıcısına bağlanır, ibadetlerin doğurduğu iyi sonuçlar ve tavsiye edilen güzel huylar
          sayesinde toplumda iyi insan olarak yaşar. Buna göre İslamiyet, yaratıcısına inanıp saygı duyan ve
          sosyal hayatta diğer insanlarla iyi ilişkiler kurarak yaşayan bir insan yetiştirmek ister. İslamî erdem-
          ler, bize dinimizin sahip olmayı zorunlu kıldığı erdemlerdir. Dinimizin bize kazandırdığı artıdır. 29
                                          HATIRLAYALIM


               İslam Ahlakıyla İlgili Ayet ve Hadislerden Örnekler
               1.   “İyilik, yüzlerinizi doğu ve batı tarafına çevirmeniz değildir. Asıl iyilik, o kimsenin
            yaptığıdır ki, Allah’a, ahiret gününe, meleklere, kitaplara, peygamberlere inanır. (Allah’ın
            rızasını  gözeterek)  yakınlara,  yetimlere,  yoksullara,  yolda  kalmışlara,  dilenenlere  ve
            kölelere sevdiği maldan harcar, namaz kılar, zekât verir. Antlaşma yaptığı zaman sözlerini
            yerine  getirir.  Sıkıntı,  hastalık  ve  savaş  zamanlarında  sabreder.  İşte  doğru  olanlar,  bu
            vasıfları taşıyanlardır. Müttakîler ancak onlardır.”
                                                                              (Bakara suresi, 177. ayet)
               2.   “Ey  inananlar!  Bir  topluluk  diğer  bir  topluluğu  alaya  almasın.  Belki  de  onlar,
            kendilerinden daha iyidirler. Kadınlar da kadınları alaya almasınlar. Belki onlar kendilerinden
            daha iyidirler. Kendi kendinizi ayıplamayın, birbirinizi kötü lakaplarla çağırmayın. İmandan
            sonra fâsıklık ne kötü bir isimdir! Kim de tevbe etmezse işte onlar zalimlerdir.”
                                                                              (Hucurât suresi, 11. ayet)
               3.   “Ey  inananlar!  Zannın  çoğundan  kaçının.  Çünkü  zannın  bir  kısmı  günahtır.
            Birbirinizin  kusurunu  araştırmayın.  Biriniz  diğerinizi  arkasından  çekiştirmesin.  Biriniz,
            ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz. O hâlde Allah’tan
            korkun. Şüphesiz Allah, tevbeyi çok kabul edendir, çok esirgeyicidir.”
                                                                              (Hucurât suresi, 12. ayet)
               4.   “Sizden biri kendisi için istediğini kardeşi için de istemedikçe gerçek anlamda iman etmiş
            olamaz.”
                                                                                      (Buhârî, İman, 7)
               5.   "Müslüman, elinden ve dilinden insanların güvende olduğu kimsedir."
                                                                                      (Buhârî, İman,5)


              İnsanın  Allah’la  (c.c.)  ilişkisi  inanç  ve  iba-    BİLGİ KUTUSU
          det; diğer insanlar ve yaratılmışlarla ilişkisi ah-
          lak  ve  hukuk (muamelat)  olarak  tecelli  eder.   1.  Ahlak,  insanın  kendi  rızası  ve  iradesi
          Ahlaki ve hukuki (muamelata dair) hükümler       doğrultusunda belli bir gaye ve hedef için iyi
                                                           ve güzel davranışlar sergilemesidir.
          iç  içe  olsa  da  ikisi  birbirinden  ayrı  alanlardır.
                                                              2.  Ahlak,  İnsanın  iyi  veya  kötü  olarak
          Güzel  huy  ve  davranışların  içselleştirilmesi,   vasıflandırılmasına yol açan manevi nitelikler,
          kişisel mutluluğu sağladığı gibi toplumun hu-    huylar  ve  bunların  etkisiyle  ortaya  konan
          zur ve barışına da katkıda bulunur. Aslında bir   iradeli davranışlar bütünüdür.
          toplumda ahlaki bilinç ve duyarlılık yüksek ol-
          duğunda hukuki problemlerin ortaya çıkması          (Mustafa Çağrıcı, “Ahlak”, Türkiye Diyanet
          daha baştan büyük ölçüde önlenmiş olur. Bun-                Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 2, s. 1)
          dan dolayı Kur’an-ı Kerim, sistemini büyük öl-
          çüde inanç, ibadet ve muamelatı da gözeterek

          29  Enver Uysal, “Dindarlığın Ahlaki Temeli Üzerine Bazı Düşünceler”, İslam Ahlak Esasları ve Felsefesi, s. 111.

                                                        42
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19