Page 8 -
P. 8

1.9. Gülbank
                 Türkçe sözlüklerde kelime, “bir cemaat tarafından bir ağızdan makamla çağrılan dua”
          şeklinde ifade dilir. Bazı dinî ve resmî törenlerde belli bir eda ile veya makamla okunur. Okula
          yeni  başlayan  çocuğun  hane  kapısının  önünde  ettikleri,  “ayin”lerde  ve  bazı  merasimlerde
          ise sayılı kişilerce  yapılan duadır. Gülbank okunması için daha çok “gülbank çekme” deyimi
          yaygındır.

                 Özellikle  Bektaşi,  Mevlevi  ve  mehter  müziğinde  kullanılır.  En  meşhur  gülbanklardan
          birisi  şöyledir:  “Allah  Allah,  İllallâh;  Baş  Üryan,  Sine  Büryan,  Kılıç  Al  Kan;  Bu  Meydanda
          Nice Başlar Kesilür Hiç Soran Olmaz. Eyvallah, Eyvallah; Kahrımız, Kılıcımız Düşmana Ziyan,
          Kulluğumuz Padişaha  Ayân; Üçler Yediler, Kırklar, Gülbâng-I Muhammed, Nûr-u Nebî, Kerem-i
          Alî, Pirimiz, Sultânımız Hünkâr Hacı Bektâş Velî, demine, devrânına Hû diyelim.” Hu sözüyle
          biter ve dinleyenler, hep bir ağızdan yüksek sesle “ehû” derler. Mevleviler, gülbank çekilirken
          dinlerler;  Alevi-Bektaşiler  ise  “Allah  Allah”  diye  zikrederler.

                 1.10. Semah
                 Semah, Alevi-Bektaşi cemlerinde
          ceme      katılanların    manevi      coşku
          hâlinde  kendilerinden  geçerek  ilahî
          bir  aşkla  ayakta  dönmeleridir.  Alevi-
          Bektaşiler,  evrende  bulunan  her  şeyin
          döndüğünden  hareketle  Allah’a  (c.c.)
          olan  aşk  ve  sevgilerini  semahla  ifade
          ederler.
              Semah,  okunan  nefeslerin  eşliğinde,
          dil,  ırk  ve  cinsiyet  ayrımı  olmaksızın
          ellerini  göğe  doğru  kaldırarak  Hak’ın
          tek  olduğunu  zikretmektir.  Semah
          sırasındaki      hareketlerin       değişik
          anlamları  bulunmaktadır.  Semahın;
          nefsin, bencilliğin, menfaatçiliğin, ikiyüzlülüğün ve yaşama dair tüm kötülüklerin anlamsızlığını
          görüp  Hak’tan  alıp  halka  vermek,  paylaşmak  gibi    anlamları  vardır.
                 1.11. Nefes

                 Bektaşi  mûsikîsinin  en  önemli  formlarından  birisi  de  nefeslerdir.  Nefesler,  melodi
          karakteri olarak küçük usullerle bestelenmiş ve halk mûsikîsinin etkisinde kalmıştır. Aslında
          bu  etkiyi  mersiye,  nevruziyye,  düvaz  gibi  diğer  türlerde  de    görmek  mümkündür.

                 Bazı  nefeslerin  birkaç  ezgisi  olabildiği  gibi,  bazı  ezgilerin  de  birkaç  nefesi  olabilir.
          Nefeslerin ağır usullerle söylenenlerine “oturak”, yürük usullerle söylenenlerine “şahlama”
          denilir.  Şahlamalar  “semah  nefesi”  olarak  da  bilinir.

                 Nefeslerde kullanılan “Bektaşi raksı”, “Bektaşi raksanı” ve “Bektaşi devr-i revanı” adlı
          usuller tamamen bu mûsikîye mahsus ve genellikle bestelenen güfteye göre yapılan usullerdir.
          Bu  nedenle  Bektaşi  mûsikîsinden  başka  yerde  fazla  kullanılmamıştır.





 92                                                        93
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13