Page 9 -
P. 9

Birçok  Bektaşi  nefesinin  şairleri  biliniyorsa  da,  bestekârı  meçhuldür.  Bunda  Bektaşi
        mûsikîşinaslarının  adlarını  gizlemelerinin  (sırretme)  rolü  büyüktür.

               1.12. Diğer Tarikatlarda Mûsikî (Kuudî, Kıyâmî, Devrâni)

               A) Zikirlerini oturdukları yerde icra edenler. Bunlara “Kuudî” de denilir.
               B) Kıyâmîler; ayakta zikir yapanlar. Bunlara “Kıyamî” de denilir. Kıyamîler  ikiye ayrılır:

               Ayakta, oldukları yerde sağa sola dönerek veya sallanarak zikredenler. Ayakta, kollarını
        birbirlerinin omuzlarına atarak teşkil edilen dairede muntazam tempo ile sağ ayak ileri, sol
        ayak geriye atılmak suretiyle sağdan sola doğru yürüyerek devredenler. Bunlara “Devranî”
        denir.

               Devranîler; el ele veya kol kola tutunup bir daire şeklinde devredilerek yapılan zikirdir.
        Devran  zikrinde  ayak  atmalar  en  mühim  hareketi  teşkil  ettiğinden  bu  kısımda  okunacak
        ilahîlere başlanırken ilk girişin sağ ayak temposuna tevafuk etmesi veyahut “Anakruz” tabir
        edilen  tarzda  besteli  bir  ilahînin  ilk  hecesine  bazen  da  sol  ayağın  hareketiyle  başlanması
        gerekir.

               Gerek oturanların, gerek ayakta durdukları yerde zikredenlerin ve gerek devranîlerin
        zikirlerinde okunan müşterek ilahîler olduğu gibi sadece devrana ait yani devran temposuna
        göre bestelenmiş olan ilahîler vardır.

            2. aylara GörE MÛSİKî

               Türklerin İslam’ı kabulünden sonra sosyal  hayatta  çok güçlü ve aktif olan müzik kül-
        türleri  İslam  Dinî’nin  etrafında  şekillenmeye  başlamıştır.  Mübarek  gün  ve  gecelerin  içinde
        bulunduğu hicri aylar, Müslüman Türk toplumunda her zaman önem arz etmiştir. Aylar içeri-
        sinde bulunan özel günler, geceler  veya ayın kendi özelliği okunacak ilahîlerin de bu aylarda
        meydana gelen olayları ve özel  günleri  anlatan nitelikte olmasına sebep olmuştur. Bu ayları
        şöyle  sıralayabiliriz:

               Muharrem ayında; Kerbela  Vakası, özellikle de Hz. Hüseyin’in şehadeti ve Ehl-i Beyt
        sevgisini konu alan Mersiye ve Muharrem İlahîleri okunur. Bunun yanı sıra muharremde oku-
        nan  ilahîlerde  muharrem  ayındaki  mateme  hürmeten  enstrümanlar  kaldırılır.

               rebîyülevvel ve rebî ‘ülâhir aylarında; Mevlid Tevşihleri, naatlar ve Peygamberimizi
        (s.a.v.)  konu  alan  ilahîler  okunur.

               Cemaziye’l-evvel ve  Cemâziye’l- âhir aylarında; halk arasında büyük ve küçük tövbe
        adlarıyla anılan tövbe  ve istiğfar konulu Cemaziye’l-evvel ve  Cemâziye’l- âhir ilahîleri okunur.
               receb ayında; Regaib ve Mi’rac Kandilini, içermesinden dolayı  Receb İlahîleri okunur.
               şa’ban ayında; Beraat Kandili’ni içinde bulundurmasından dolayı Şaban Ilahîleri oku-
        nur.
               ramazan  ayında;  Oruç  ibadeti    ve  Kadir  Gecesi’ni  içinde    bulundurması  nedeni  ile,
        Ramazan ilahîleri okunur. Ramazan ayında  tekkelerde yapılan icra teravih namazından dolayı
        camiye  kaydırılır.

               şevval,  zilkade ve  zilhicce aylarında; hac  ibadetinin kudsiyeti, mukaddes yerlerin öz-
        lemi ve Kurban Bayramı’nı konu alan Şevval, Zilkade ve Zilhicce ilahîleri yaygın olarak okunur.


                                                           94                                                                                                                     95
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14