Page 20 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 20
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR 3. Ünite
bağışla. Allah'ım! bize katından rızık ver, kullarına muhtaç etme. Bize, emniyet, huzur, ilim, irfan
ve iman ver..." 52
BİLGİ KUTUSU
Alevilik-Bektaşi geleneğinde Lokma duası örneği;
Bismillah, Elhamdülillah, eşşükrülillah. Nimet-i Celil, berekâtı Halil, Habib-i Hûda, Resul-i
Kibriya, Server-i Enbiya Muhammed Mustafa, Serdar-ı evliya Şah-ı âla Aliyyül Mûrtaza, hayır
himmetleri, şefaatları üzerimizde hazır ve nazır ola. Pirimiz Kutbü’l Ârifin Hazreti Hünkâr
Hacı Bektaşi Veli ve gerçek erenler demine devranına Hû.
(Mehmet Kızılgöz, Gülbenk (Alevilikte Dua), s.16.)
Semah
Arapça kökenli bir kavram olan semah sözlükte uçmak ve gökyüzü gibi anlamlara
gelmektedir. Terim olarak ise semah müzik ezgilerini dinlemek, vecde gelip dönmek ve kendinden
53
geçmek demektir. Alevilik-Bektaşilikte en çok önem verilen uygulamalardan biri de semahtır.
Semah, ayin-i ceme katılanların manevi coşku hâlinde kendilerinden geçerek, Allah’ın (c.c.) güzel
isimlerinden birini zikredip ilâhi bir aşkla ayakta dönmeleridir. Alevi-Bektaşiler, evrende bulunan
her şeyin döndüğünden hareketle, Allah’a olan aşk ve sevgilerini semahla ifade ederler.
Alevilik-Bektaşilik düşüncesine mensup olanlar semahta, ilahi ve deyişler eşliğinde kadın
erkek birlikte ellerini gökyüzüne doğru uzatarak, Hakk’ın birliğini zikreder. Semah sırasında
"Bismillah Bism-i Şah Allah Allah! Semahlarınız Hak Dergahında kabul ola. Döndüğümüz semahlar,
yapılan zikirler ve cümle hizmetler kabul ola. Allah cümle kusur ve günahlarınızı bağışlaya. Doğru
yoldan ayırmaya, şeytanın şerrinden, kötünün zararından, münafığın fenalığından koruya..."
şeklinde yapılan dua, semahın Allah'a (c.c.) niyaz etme anlamı taşıdığını gösterir. 54
12.1.12. Semah
52 bk. Hacı Yılmaz, "Ahmet Sırrı Dedebaba'nın Bektaşî Tarîkatı", Hacı Bektaş Veli Dergisi, Sayı: 10, s. 45-46.
53 Hüseyin Yılmaz, Alevi-Sünnî Diyalogu, s. 82.
54 Hüseyin Yılmaz, Alevi-Sünnî Diyalogu, s. 83.
87