Page 8 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 8

İSLAM VE BİLİM                                       1. Ünite



            kısmı Allah'a dua ediyor ve O'ndan bir şey istiyor.            BİLGİ KUTUSU
            Allah  onlara  ister  verir,  isterse  vermez.  Diğerleri
            ise dini anlamaya ve ilim öğrenmeye çalışıyor ve   Kur’an’ın akla yüklediği önemli bir ta-
            bilmeyene öğretiyor. Bunlar daha üstündür.” Daha   kım işlevsel görevlerden bazıları:
            sonra, “Şüphe yok ki, ben de bir öğretmen olarak
            gönderildim.” diyerek ilim öğrenenlerin yanlarına   1. İbret almak (itibâr) (Nur Suresi, 44.ayet)
            oturmuş   ve  tercihini  ilim  peşinde  olanlardan   2.  Akıl  yürütmek  (nazar)  (Nahl  Suresi,  66.
                     15
            yana kullanmıştır.                                 ayet)
                  Vahiy  Allah'tan  (c.c.)  bir  bilgi  iletim  tarzı   3. Derinliğine düşünmek (tedebbür, te-
            olmasına  karşılık,  akıl  kulun  kendi  kendine  bir   fekkür) (Mü’minun Suresi, 68. ayet)
            bilgi  edinim  tarzıdır.  Vahye  ve  taşıdığı  bilgilerin
            doğruluğuna  iman  etmenin  ve  aklı  kullanmanın   4. İnce bir kavrayışa sahip olmak (tefak-
            farz olduğu göz önünde tutulduğu takdirde vahiy-   kuh) (Âl-i İmran Suresi,191. ayet)
            akıl ilişkisi daha net anlaşılacaktır. 16          5.  Düşünüp  anlamak  (tezekkür)  (Bakara

                                                               Suresi, 269. ayet)


               2.  İSLAM MEDENİYETİNDE BİLİM VE DÜŞÜNCENİN GELİŞİMİ


                                    Bir medeniyeti oluşturan unsurlar nelerdir?



                  Medeniyet, en genel anlamda, insanların bir nesilden diğerine aktardıkları siyasal, sosyal,
            ekonomik faaliyetler, kurumlar, değerler ve kavramların hepsidir.  İslam medeniyetinin teme-
                                                                           17
            linde bilgi (ilim) kavramının olduğu görülür. Bilimsel bir sürecin sonucunda oluştuğu için İslam
            medeniyetini “bilimsel medeniyet” olarak nitelendirebiliriz.
                                                                      18
                  610 yılında Hz. Muhammed’e (s.a.v.) inen ilk
            vahiyle birlikte başlayan İslam dininin yayılma sü-
            reci hızlı bir şekilde gerçekleşmiştir. Daha Hz. Pey-
            gamber  hayatta  iken  İslam  dini  bütün  Arabistan
            yarımadasında kabul edilmiş ve Müslümanlar dö-
            nemin  güçlü  imparatorluklarıyla  rekabet  edecek
            duruma gelmiştir. Daha sonra gelen Hulefa-i Raşi-
            din (Dört Halife) Dönemi’nde ise İslam, Orta Asya
            ve Anadolu topraklarına kadar ulaşmıştır. Avrupa
            için karanlık bir dönem olan Orta Çağ'da Müslü-
            manlar ilmî çalışmaları ile bilime yön vermişlerdir.
            Hatta Osmanlı İmparatorluğu ile dünyanın en bü-
            yük ve en güçlü medeniyetlerinden birini kurmuş-
            lardır.

                  İslam medeniyetinde bilimsel süreci başlatan   12.1.5. el-Cezeri'nin icat ettiği iki şaman-
            ilmî çalışmalar öncelikle  vahiyle oluşmaya başla-               dıralı fıskiye

            15 Dârimî, Mukaddime, 32.
            16 A. Yüksel Özemre, Din, İlim  ve Medeniyet (Düşünceler), s. 9.
            17 İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 1.
            18 Alparslan Açıkgenç, İslam Medeniyetinde Bilgi ve Bilim, s. 33.
                                                        17
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13