Page 8 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 8
sürekli teşvik ediyordu. Bu manada o, 25 yaşında bir genç olan Mus’ab b. Umeyr’i Medine’ye
16
öğretmen olarak göndermiş , Muaz b. Cebel’i ise henüz 21 yaşında iken hem yönetici hem
17
de öğretmen olarak Yemen’e tayin etmiştir . Rumlarla savaşması için hazırladığı ordunun
başına da 18 yaşında olan Üsame b. Zeyd’i getirmiştir. Bu süreçte görev ve sorumluluğun
18
bilincinde olan kumandanlar, alimler ve hakimler yetişmişse bu ancak Hz. Peygamber’in
teşviki sayesinde olmuştur.
İlkeler Çıkaralım Hz. Muhammed (s.a.v.), gençlerin kendi
ilgi alanlarında yetişmesine büyük önem
Hz. Muhammed’in (s.a.v.) gençlerle vermiştir. Zeka ve kabiliyetine güvendiği
olan iletişiminde ortaya koyduğu temel gençleri ilgi duydukları alanlarda görev
ilkeleri yazınız. almaya teşvik etmiştir.
1. Hz. Peygamber gençlerin ilim alanında ye-
tişmesine önem vermiş; bazı gençleri o
2. günün çok ihtiyaç duyulan yabancı dilleri-
ni öğrenmeye teşvik etmiştir. Vahiy kâtip-
3. lerini genellikle gençler arasından seçmiş;
4. gençlerin fetvâ vermesine müsaade etmiş,
ayrıca onlardan öğretmenler tayin etmiştir.
5.
Hz. Peygamber genç sahabileri, çoğu yaşlı
sahabilerden oluşan ordulara komutan ola-
rak tayin etmiştir. Yine pek çok gazvede sancağı bizzat gençlere vermiştir. Örneğin Tebük
seferinde sancağı önce Zeyd bin Sabit’e (r.a.) vermiş, yine yirmi yaşlarında olan Üsâme
bin Zeyd’i (r.a.) ise Suriye’ye göndermek üzere hazırladığı orduya komutan olarak tayin
etmiştir. Hz. Peygamber Attab bin Esîd’i (r.a.) ise yirmi yaşlarında iken Mekke valisi olarak
tayin edip ona maaş bağlamıştır. 19
Hz. Peygamber erdemli davranış sergileyen gençleri methetmiştir. O, kıyamet gününde
arşın gölgesi (Allah’ın (c.c.) himayesi) altında mutlu olacaklar arasında, gönlü Allah’a
(c.c.) bağlı ve O’na severek ibadet eden gençleri de zikretmiştir. 20
Yorumlayalım
“Yedi sınıf insan vardır ki, Allah onları hiç bir gölgenin bulunmadığı günde (kıya-
mette) himayesi altına alır. Adil bir yönetici, gençliğinde ibadet eden kimse, kalbi
camilere bağlı kimse, Allah için seven, Allah için buluşup Allah için ayrılan iki kişi,
... , sağ elinin verdiği sadakayı sol eli bilmeyecek derecede gizli sadaka veren kişi,
tenha yerde Allah’ı anarak göz yaşı döken kimse .”
(Buhârî, Zekât, 16; Müslim, Zekât, 91.)
Yukarıdaki hadiste methedilen gencin hangi yönüne vurgu yapılmaktadır?
Yorumlayınız.
16 Hakkı Dursun Yıldız (editör), Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, C 1, s. 248.
17 bk. Ebû Dâvûd, Kitâbu’l-Kazâ, 11.
18 Said Abdulazim, Çocuk Yetiştirmede Nebevi Yöntem (10 Yaş ve Üzeri), s. 102.
19 bk. Mehmet Efendioğlu, “Sahâbe”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 35, s. 491-500.
20 bk. Buhârî, Zekât, 16; Müslim, Zekât, 91.
45