Page 8 - Temel Dini Bigiler İslam-1 Lise 3. Ünite
P. 8

ORTAÖĞRETİM TEMEL DİNÎ BİLGİLER (İSLAM 1)


                                         2.6. Kamu Yararının Gözetilmesi


                                        Kamu yararı ifadesinden ne anlıyorsunuz?

                   Dinimiz dünya ve ahirette insanın mutluluğunu amaçlar. Bu mutluluğu gerçekleştirmek için
              kul hakkını gözetmek esastır. Toplum yararı anlamına gelen kamu yararını ihlal etmek kul hakkını
              zedeler. Toplumsal bir varlık olan insan, içinde yaşadığı toplumda bazı kurallara uygun hareket
              etmelidir. Böylece insan hem kamu yararını hem de kul hakkını gözetmiş olur.

                   Bireysel hakları kullanırken ve sorumluluk-
              ları yerine getirirken kamu yararı gözetilmelidir.
              Bireysel menfaat ile kamu menfaati çatıştığında,
              kişilerden  kamu  yararına  göre  hareket  etmesi
              beklenir. Ancak bunu yaparken bireysel haklar
              da  gözetilmelidir.  Örneğin  bir  yerleşim  yerin-
              de ihtiyaç duyulan yol, hastane ve okul gibi bir
              kamu  hizmetinin  gerçekleştirilebilmesi  için  ge-
              rekli olan arazi özel mülkiyetse, bedelinin kişiye
              devlet tarafından ödenmesi suretiyle kamulaştı-
              rılması gerekir. Böylece bireysel haklar da koru-   Görsel 32: Kamu yararını tesis için büyük
              narak kamu yararı gözetilmiş olur.                             yatırımlar yapılır.

                   Kamu yararı, toplumun faydasına bir durumu içermekle beraber; toplumun zararına olma-
              yanı da ifade eder. Yapılan bir uygulamada kamunun yararının yanı sıra, zarar görmemesi de gö-
              zetilmelidir. Örneğin kamu yararı düşünülerek inşa edilecek bir fabrikanın, o bölgeye sağlayacağı
              istihdam ve üretimle ülkenin kalkınması amaçlanır. Bu faydalar elde edilirken çevreye zarar ver-
              memek için gerekli tedbirlerin alınmasına da özen gösterilmelidir. Çünkü her iki durum da kamu
              yararıyla yakından ilişkilidir.





                                         3. İslam Hukukunun Kaynakları



                     Sizce Müslümanlar karşılaştıkları sorunları öncelikle hangi kaynaklara başvurarak
                                                      çözmelidirler?

                   Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren
              meşru  bir  dayanağının  olması  gerekir.  Bu  delilin  de  bir  kaynağı  olmalıdır.  İslam  hukukunun
              dayandığı kaynaklara edille-i şer’iyye denir.

                   İslam hukukunun ilk temel kaynağı, Allah’ın (c.c.) sözü olan Kur’an-ı Kerim’dir. Kur’an-ı
              Kerim, bizzat Allah’ın (c.c.) emir ve yasaklarını içerdiğinden, tabii olarak İslam hukukunun da te-
              mel kaynağı olmuştur. İslam hukukunun ikinci temel kaynağı ise Hz. Peygamberin söz, davranış
              ve onaylarını içeren sünnetidir. Kur’an ve sünnetin İslam hukukunun temel kaynakları oluşunu
              Yüce Allah şöyle vurgular: “…Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz -Allah’a ve ahirete
              gerçekten inanıyorsanız- onu Allah’a ve Resûl’e götürün (onların talimatına göre halledin);
              bu hem hayırlı, hem de netice bakımından daha güzeldir.”
                                                                          12
              12   Nisâ suresi, 59. ayet.

                    80
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13