Page 10 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 10
99
Kültürümüzde Peygamberimiz
SÜLEYMAN ÇELEBİ’NİN MEVLİT’İNDEN BİR BÖLÜM
Amine Hatun Muhammed ânesi Dedi gördüm ol Habibin ânesi
Ol sadeften doğdu ol dür danesi Bir acep nur kim güneş pervanesi
Çünki Abdullah’tan oldu hâmile Doğdu ol saatte ol sultan-ı din
Vakt erişdi hefte vü eyyam ile Nura gark oldu semavat ü zemin
Hem Muhammed gelmesi oldu yakîn Sallü aleyhi ve sellimü teslima
Çok alametler belirdi gelmedin Hatta tenâlû cenneten ve naîmâ
Ol Rebiul evvel ayı nicesi Essalatü vesselamü aleyke Ya Resulallah
On ikinci gice isneyn gecesi Esselatü vesselamü aleyke Ya Habiballah
Ol gice kim doğdu ol hayrûl beşer Essalatü vesselamü aleyke
Ânesi anda neler gördü neler Ya Seyyid’el-evveline ve’l-âhirin.
(Süleyman Çelebi, Mevlid-i Şerif Vesiletü’n-Necât, (Hazırlayan: Mehmet Akkuş, Uğur Derman), s. 3-5.)
Sanatımızda Peygamber Sevgisi
İslam’a göre sanat insanı en mükemmel anlam ve
amaçlarıyla buluşturup bağdaştıran, insanın hakikati
görmesine yardımcı olan, ilahi güzelliği dokunulabilir,
görülebilir ve duyulabilir hâle getiren bir vasıtadır.
25
Ahlaki değerler, millî zevkler ve insani duygular ruh
dünyamızı şekillendirir. Sanat bu duygu ve düşünce- Minyatür
lerin sembollerle ifade edilerek yaşatılması ve öğretil-
mesidir. El yazması kitapların metinlerini beze-
mek ve açıklamak amacıyla yapılmış
İslam sanat anlayışı çerçevesinde Hz. Peygam- küçük boyutlu renkli resimlere min-
ber’in (s.a.v.) resmi yapılmamıştır. Sadece bazı minya- yatür denir. Işık ve gölge oyunlarıyla
türlerde şemail-i şeriften hareketle ve yüzü görünme- derinlik kazandırılmayan bu küçük
yecek şekilde ona yer verilmiştir. boyutlu resimler Türk-İslam dünyasın-
İslam dini Hz. Muhammed’in (s.a.v.) resimle tasvi- da önemli yer tutar.
rine izin vermediğinden bazı müslümanlar onun sözlü (Züleyha Zor, Nakkaş Nakşi’nin Minyatürlerinde Gö-
tasvirlerini içeren metinleri levhalaştırıp evlerinin en rünen Perspektif Arayışları, Yüksek Lisans Tezi, s. 3.)
çok görünen yerine asma yoluna gitmiştir. Böylece hil-
ye-i saadet levhaları ortaya çıkmıştır.
25. Yasin Pişgin, İslâm ve Sanat, s. 50.