Page 10 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 10

99
                                  Kültürümüzde Peygamberimiz




















                                SÜLEYMAN ÇELEBİ’NİN MEVLİT’İNDEN BİR BÖLÜM
                      Amine Hatun Muhammed ânesi                                                Dedi gördüm ol Habibin ânesi
                      Ol sadeften doğdu ol dür danesi  Bir acep nur kim güneş pervanesi
                       Çünki Abdullah’tan oldu hâmile  Doğdu ol saatte ol sultan-ı din
                         Vakt erişdi hefte vü eyyam ile  Nura gark oldu semavat ü zemin
                  Hem Muhammed gelmesi oldu yakîn      Sallü aleyhi ve sellimü teslima
                       Çok alametler belirdi gelmedin  Hatta tenâlû cenneten ve naîmâ
                             Ol Rebiul evvel ayı nicesi                                        Essalatü vesselamü aleyke Ya Resulallah
                           On ikinci gice isneyn gecesi  Esselatü vesselamü aleyke Ya Habiballah
                     Ol gice kim doğdu ol hayrûl beşer  Essalatü vesselamü aleyke
                         Ânesi anda neler gördü neler  Ya Seyyid’el-evveline ve’l-âhirin.
                       (Süleyman Çelebi, Mevlid-i Şerif  Vesiletü’n-Necât, (Hazırlayan: Mehmet Akkuş, Uğur Derman), s. 3-5.)


            Sanatımızda Peygamber Sevgisi
                İslam’a göre sanat insanı en mükemmel anlam ve
            amaçlarıyla  buluşturup  bağdaştıran,  insanın  hakikati
            görmesine yardımcı olan, ilahi güzelliği dokunulabilir,
            görülebilir  ve  duyulabilir  hâle  getiren  bir  vasıtadır.
                                                           25
            Ahlaki  değerler,  millî  zevkler  ve  insani  duygular  ruh
            dünyamızı  şekillendirir.  Sanat  bu  duygu  ve  düşünce-       Minyatür
            lerin sembollerle ifade edilerek yaşatılması ve öğretil-
            mesidir.                                           El yazması kitapların metinlerini beze-
                                                                mek ve açıklamak amacıyla yapılmış
                İslam  sanat  anlayışı  çerçevesinde  Hz.  Peygam-  küçük boyutlu renkli resimlere min-
            ber’in (s.a.v.) resmi yapılmamıştır. Sadece bazı minya-  yatür denir. Işık ve gölge oyunlarıyla
            türlerde şemail-i şeriften hareketle ve yüzü görünme-  derinlik kazandırılmayan bu küçük
            yecek şekilde ona yer verilmiştir.                 boyutlu resimler Türk-İslam dünyasın-

                İslam dini Hz. Muhammed’in (s.a.v.) resimle tasvi-     da önemli yer tutar.
            rine izin vermediğinden bazı müslümanlar onun sözlü   (Züleyha Zor, Nakkaş Nakşi’nin Minyatürlerinde Gö-
            tasvirlerini  içeren  metinleri  levhalaştırıp  evlerinin  en   rünen Perspektif  Arayışları, Yüksek Lisans Tezi, s. 3.)
            çok görünen yerine asma yoluna gitmiştir. Böylece hil-
            ye-i saadet levhaları ortaya  çıkmıştır.


            25. Yasin Pişgin, İslâm ve Sanat, s. 50.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15