Page 11 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 11
72
Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim
Peygamberimiz de (s.a.v.), “Nikâh benim sünnetimdendir. Kim benim sünnetime uygun dav-
ranmazsa benden değildir. Evlenin! Çünkü ben (kıyamet günü diğer) ümmetlere karşı sizin çoklu-
ğunuzla iftihar edeceğim…” buyurarak insanları evliliğe, aile kurmaya teşvik etmiştir. Hz. Câbir
27
(r.a.) anlatıyor: "Resûlullah (a.s.) buyurdular ki: "Bir mümin erkek, bir mümin kadına buğzetmesin.
Çünkü onun bir huyunu beğenmezse başka bir huyunu beğenir." 28
Allah’ın Resulü (s.a.v.) aile hayatının eşler için huzur ve
sorumluluk alanı; çocuklar için de şahsiyet inanç, değerler,
edep ve iyi alışkanlıklar kazanılan bir eğitim yuvası olduğu-
nu belirtir. Nitekim Peygamberimiz (s.a.v.), “Sizin en hayır-
lınız, ailesine karşı en iyi olanınızdır. Ben de aileme karşı en
iyi olanınızım!” buyurarak müminlere aile sorumluluğu
29
İstişare konusunda titiz davranmaları tavsiyesinde bulunur.
Herhangi bir konuda doğru- Allah Resulü (s.a.v.) kimi zaman eşlerinin görüşüne
yu bulmak için sahasında başvurmak ve meseleleri istişare etmek suretiyle hanım-
güvenilir bir uzman görüşüne larına verdiği önemi göstermiştir. Örneğin ilk vahyin korku
başvurma, fikir alışverişinde ve heyecanını hanımı Hz. Hatice’nin (r.a.) desteği ile üzerin-
bulunma. den atan Resûlullah (s.a.v.), Hudeybiye Antlaşması sonrası
(Dinî Terimler Sözlüğü, s. 184.) yaşadığı bir sıkıntıyı ise eşi Ümmü Seleme’nin (r.a.) fikrini
alarak gidermiştir. 30
SIRA SİZDE
Mutlu ve huzurlu bir aile yapısına sahip olmak için nelere dikkat etmek gerekir?
Bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Hz. Peygamber (s.a.v.), Allahu Teala’nın emirlerini uygulamış, Cahiliye Dönemi’nde hiçbir şar-
ta bağlı olmaksızın yapılan düzenlemeleri kaldırmıştır. Kadınlara mehir verilmesi, mirastan hak sa-
hibi olmaları gibi birçok hüküm getirmiştir. Meşru olmayan evlilikleri yasaklamış, bu tür evlilikleri
Nikâh ile meşru hâle getirmiştir. Cahiliye Dönemi’ndeki nikâh çeşitliliğini ortadan kaldırarak tek
bir hükme bağlamıştır. Bu bağlamda evlilikte olduğu gibi boşanmanın şartlarını da belirlemiştir.
Peygamberimiz (s.a.v.) ve Çocuklar
Peygamberimizin (s.a.v.) gelişiyle birlikte, kız çocuklarının canlarına kıyılması kesin olarak
yasaklanmıştır. Kız çocuklarını diri diri gömenlerin Allah (c.c.) tarafından hesaba çekileceği be-
lirtilerek, kız çocuklarının korunup kollanması ve kız çocuklarının da yaşama hakkının olduğu
bildirilmiştir. “Diri diri gömülen kız çocuğunun, hangi günahtan ötürü öldürüldüğü sorulduğu
zaman...” buyrularak Cahiliye Dönemi’nde yapılan yanlışlığın hesabının ahirette sorgulanacağı
31
bildirilmiştir.
27. İbn Mâce, Nikâh, 21.
28. Müslim, Radâ, 61.
29. Tirmizî, Menâkıb, 63.
30. bk. Buhârî, Şurût, 15.
31. Tekvîr suresi, 8-9. ayetler.