Page 6 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 6
67
Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim
Hz. Peygamber (s.a.v.) İslam’ı tanıtma ve yayma faaliyetlerine devam ederken aynı zamanda
putperestlik, gök cisimlerine tapınma gibi Cahiliye inançlarıyla da mücadele etmiştir. Örneğin Hz.
Peygamber (s.a.v.) Mekke’nin fethinden hemen sonra Kâbe ve etrafında bulunan Cahiliye inan-
cının sembolü olan putları temizlemiş, Arapların Kâbe ve Mekke’nin kutsallığıyla ilgili inançlarını
hurafelerden arındırmıştır.
Görsel 3.3: Kelime-i Tevhit, şirke ve hurafelere karşı çıkmanın sembolüdür.
Kur’an-ı Kerim’de Cahiliye
Ayet-i kerimelere göre, Araplar Cahiliye Dönemi’nde ataların-
dan duydukları gibi ya da zannî bilgilere dayanarak hareket edi-
yorlardı. Bu nedenle gerek günlük yaşantılarında gerekse ibadet
amacıyla Kâbe’yi tavaf ederken giyim kuşamları farklıydı. Kendi ka-
bilelerinden olmayanlara üstünlük taslıyorlardı. Tüm bunlar, onla-
rın sosyal statülerinde farklılıklar meydana getiriyor, toplum içinde Taassup
zengin fakir, güçlü güçsüz gibi sınıf ayrımlarına sebep oluyordu.
Bağnazlık, aşırı taraf-
Arapların bu durumu Kur’an-ı Kerim’de "cahiliye" kelimesiyle tarlık, tutuculuk, körü
anlatılır. Kur’an-ı Kerim de “Onların çoğu ancak zannın ardından körüne bağlılık demektir.
gider. Oysa zan, hak namına hiçbir şeyin yerini tutmaz. Şüphesiz
Allah onların yapmakta olduklarını hakkıyla bilendir.” (Dinî Terimler Sözlüğü, s. 345.)
11
Hadis-i Şeriflerde Cahiliye
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ashabı, cahiliye kelimesini kullandıklarında, Kur’an-ı Kerim’in nazil
olmaya başladığı miladi 610 yılından önceki dönemi kastediyorlardı. Onlar İslam’a girip, Müslü-
man olduktan sonra bu devirle ilgili hatıralarını, inançlarını, tutum ve davranışlarını çoğunlukla
11. Yûnus suresi, 36. ayet.