Page 6 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 6

67
                         Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim


                Hz. Peygamber (s.a.v.) İslam’ı tanıtma ve yayma faaliyetlerine devam ederken aynı zamanda
            putperestlik, gök cisimlerine tapınma gibi Cahiliye inançlarıyla da mücadele etmiştir. Örneğin Hz.
            Peygamber (s.a.v.) Mekke’nin fethinden hemen sonra Kâbe ve etrafında bulunan Cahiliye inan-
            cının sembolü olan putları temizlemiş, Arapların Kâbe ve Mekke’nin kutsallığıyla ilgili inançlarını
            hurafelerden arındırmıştır.



































              Görsel 3.3: Kelime-i Tevhit, şirke ve hurafelere karşı çıkmanın sembolüdür.

            Kur’an-ı Kerim’de Cahiliye
                Ayet-i kerimelere göre, Araplar Cahiliye Dönemi’nde ataların-
            dan duydukları gibi ya da zannî bilgilere dayanarak hareket edi-
            yorlardı. Bu nedenle gerek günlük yaşantılarında gerekse ibadet
            amacıyla Kâbe’yi tavaf ederken giyim kuşamları farklıydı. Kendi ka-
            bilelerinden olmayanlara üstünlük taslıyorlardı. Tüm bunlar, onla-
            rın sosyal statülerinde farklılıklar meydana getiriyor, toplum içinde   Taassup
            zengin fakir, güçlü güçsüz gibi sınıf ayrımlarına sebep oluyordu.
                                                                            Bağnazlık, aşırı taraf-
                Arapların bu durumu Kur’an-ı Kerim’de "cahiliye" kelimesiyle   tarlık, tutuculuk, körü
            anlatılır. Kur’an-ı Kerim de “Onların çoğu ancak zannın ardından   körüne bağlılık demektir.
            gider. Oysa zan, hak namına hiçbir şeyin yerini tutmaz. Şüphesiz
            Allah onların yapmakta olduklarını hakkıyla bilendir.”        (Dinî Terimler Sözlüğü, s. 345.)
                                                             11
            Hadis-i Şeriflerde Cahiliye

                Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ashabı, cahiliye kelimesini kullandıklarında, Kur’an-ı Kerim’in nazil
            olmaya başladığı miladi 610 yılından önceki dönemi kastediyorlardı. Onlar İslam’a girip, Müslü-
            man olduktan sonra bu devirle ilgili hatıralarını, inançlarını, tutum ve davranışlarını çoğunlukla

            11. Yûnus suresi, 36. ayet.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11