Page 4 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 4

65
                         Peygamberimiz ve Toplumsal Değişim


                Arap  Yarımadası’nda  özellikle  Hicaz  bölgesinde  ya-
            şayan kabilelerin bir bölümü bedevi diğerleri ise hadarî
            olarak varlıklarını devam ettiriyorlardı. Çöl şartlarının or-
            taya çıkardığı kabilecilik çok önemli olduğu için bu böl-
            gede yaşayan insanların sosyal hayat, inanç ve kültürünü
            kabilecilik  anlayışı  şekillendirmiştir.  Güçlülerin  zayıflar
            üzerinde hâkimiyet kurması, erkeklerin üstün görülme-            Asabiyet
            si, kadınların ve kız çocuklarının değersiz kabul edilmesi   Sarmak, kuşatmak ve yakın-
            Cahiliye  toplumunun  temel  özelliklerindendir.  Kabileci-  larını korumada aşırı gitmek.
            lik anlayışında asabiyet, övülmek, cesaret ve toplumda   Aralarında soy birliği veya başka
            meşhur olmak önemli bir değer kabul edilirdi.
                                                                   sebeplerle yakınlık bulunanla-
                Peygamberimiz  (s.a.v.),  Cahiliye  zihniyetinin  temel   rın, muhaliflerine karşı birlikte
            özellikleri olan kabilecilik, kan davası, insan hakları ihlali,   hareket etmelerini sağlayan
            haksız  kazanç  gibi  anlayışları  Veda  Hutbesi’yle  ortadan   dayanışma duygusu ve ruhu.
            kaldırmıştır.
                                                                        (Dini Kavramlar Sözlüğü, s. 32.)
            Cahiliye Zihniyetinin Oluşumu

                Cahiliye; ilmin zıddı, bilgisizlik, doğru olanın tersine inanma gibi anlamlara gelir. Ragıb el-Is-
            fahani ise cahiliyeyi "bilgiden yoksunluk", "kendini bilmezlik", "ilmin zıddı" olarak tarif etmiştir.
                                                                                                 1
            Cahiliye, Allah’ın (c.c.) indirdiği hükümleri ve bilgileri kabul etmemek, insanlar tarafından belirle-
            nen ve vahye dayanmayan batıl hükümlere, düşünce ve sistemlere inanmaktır. Arap toplumunun
            İslam’dan önceki din ve sosyal hayat anlayışlarını ifade eder. Cahiliye başlı başına bir anlayışın
            adıdır.  Nitekim İslam düşünürü Fârâbi, zorbalığın hakim olduğu eski zaman şehirlerine “el-Medi-
                  2
            netü’l-Cahiliye (Cahiliye Şehri )” adını vermiştir.
                                                      3




                                      ُ  َ   ْ  ْ   ّٰ   َ ْ    َ ّ     َّ
                                      ۠
                                  ... م  ِلا ِللا دنِع ني۪لدا نِا




                                 “Şüphesiz Allah katında din İslam’dır…”

                                                                          ( Âl-i İmrân suresi, 19. ayet.)




                Kur’an’ın nüzulünden sonra ortaya çıkmış bir terim olan cahiliye, gerek Kur’an-ı Kerim’de
            gerekse hadis-i şeriflerde Arapların İslam’dan önceki inanç, tutum, yaşayış ve davranışlarını İs-
            lamî devirden ayırt etmek için kullanılmıştır.  Bu nedenle genellikle Arapların İslam’dan önceki
                                                    4
            dönemine Cahiliye ya da Cahiliye Dönemi denir. Bunun yanı sıra geçmiş ümmetlere gelen pey-
            gamberler döneminde de cahiliye anlayış ve davranışlarının bulunduğu Kur’an-ı Kerim’de haber
            verilmiştir. 5

            1. Rağıb-el İsfehanî, el-Müfredat, Çev. Abdülbaki Güneş, Mehmet Yolcu, s. 249.
            2. bk. Ramazan Altıntaş, Bütün Yönleriyle Cahiliye, s. 15-16.
            3. bk. Nafız Danışman,  "Cahiliye kelimesi ve Manası", Ankara İlahiyat Fakültesi Dergisi, C 1, s. 196.
            4. bk. Adem Apak, Kur’an’ın Geliş Ortamında Arap Toplumu, s. 15-19.
            5. bk. Neml suresi, 55; A’râf suresi, 139; Ahkâf suresi, 23. ayetler.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9