Page 18 - İslam Tarihi 6. Ünite
P. 18

5.4. Balkanlarda İslam Dininin Yayılması
                                                               Balkanların İslamlaşması daha çok Türkler
                                  TEFEKKÜR                  eliyle olmuştur. Balkanlara yerleşen ilk Türk
                                                            topluluğu 13. yüzyılda Selçuklulardaki iktidar
                                                            mücadelelerinin  saikiyle  göç  ederek  Bizans
               Fethedilen yerlerin halkına iyi davranma, onları   İmparatoru’nun himayesinde Dobruca civarı-
               himaye etme, dış düşmanlara karşı can ve mal   nı vatan edinen obalar olmuştur. Bölgede İs-
               güvenliğini sağlama, dinî konularda serbestiyet   lam’ın yayılmasında çok büyük tesiri olan Sarı
               verme, vergi hususunda kolaylık gösterme Os-  Saltuk Baba isimli mutasavvıf da bu ilk Türk-
               manlı istimâletinin başlıca unsurlarıdır. Aslında   men  grubunun  içinde  yer  almaktadır.  Daha
               Kur’an’da “müellefe-i kulûb” şeklinde ifade edi-  sonra  bazı  Anadolu  beylikleri  Balkanlara
               len istimâlet siyaseti Osmanlı fetihlerini kolay-  akınlar düzenlemişler, bölge idarecileri ile ya-
               laştıran önemli bir ilke olarak benimsenmiştir.   kın ilişkiler kurmuşlardır. Ancak Türklerin Bal-
               Osmanlı istimâlet siyasetinin asıl dikkat çekici   kanlara kalıcı bir şekilde yerleşmesi ve İslam
               neticeleri Trakya ve Balkan fetihlerinde ortaya   dininin hızlı bir şekilde yayılması Osmanlının
               çıkar.  Edirne’nin  alınmasından  sonra  gelişen   bölgeye hâkim olmasıyla gerçekleşmiştir.
               Balkan fütuhatının sadece kılıçla değil yerli   Osmanlıların Çimpe Kalesi’ni elde etmesi
               Hıristiyan halkın himayesi, haklarının iadesi,   ve  ardından  Gelibolu’yu  fethetmesi  Balkan-
               kendilerine dinî serbestiyet verilmesi, vergi mu-  larda  yüzyıllarca  sürecek  Türk-İslam  döne-
               afiyeti tanınması gibi ısındırıcı bir politika sonu-  minin başlangıcı olmuştur. Bölgedeki feodal
               cunda gerçekleştiği bilinmektedir.           yapının Hıristiyan halk üzerinde olan baskısı
                  (Mücteba İlgürel, “İstimâlet”, DİA, C 23, s. 362.)  ve haksız uygulamaları halkın Osmanlıyı ka-
                                                            bullenmesini hızlandırmıştır. Zira Osmanlılar;
               Metinde anlatılan Osmanlı politikasının İs-  adaleti tesis etmiş, halkın can ve mal güvenli-
               lam’ın yayılmasına etkilerini yorumlayınız.  ğini sağlamış, bunun yanında ekonomiyi can-
                                                            landırmıştır. Osmanlı Devleti fethettiği Balkan
                                                            topraklarında kalıcı olabilmek için sistemli bir
                                                            iskân  siyaseti  izlemiştir.  Anadolu’dan  çeşitli
                                                            sebeplerle sürgün edilerek Balkanlara yerleş-
                                                             tirilen topluluklar hem bölgenin Türkleşme-
                                                             sine hem de yerleşime elverişsiz toprakların
                                                             hayat bulmasına katkıda bulunmuşlardır. Bu-
                                                             nun yanında Anadolu’daki Timur istilasından
                                                             kaçan Türklerin çoğu da Balkanlara göç edip
                                                             burayı  vatan  edinerek  bölgedeki  Türk-İslam
                                                             hâkimiyetini perçinlemişlerdir.
                                                                                       36
                                                                Devlete ait toprakların askerî ve idari
                                                             gayelerle tahsisine dayalı bir uygulama olan
                                                             tımar sistemi ile Balkanlarda ekonomik istik-
                                                             rar sağlanmış ve askerî güç önemli ölçüde
                                                             desteklenmiştir. İnşa edilen tekke ve zaviye-
                                                             ler Türk-İslam kültürünün ihyası açısından
                                                             önemli bir rol üstlenmiştir. Buralardaki şeyh
          Görsel 6.10                                        ve dervişlerin halkı irşat etme gayretleri
          Türk-İslam kültürünün Bosna-Hersek’teki izlerinden: Blagay Tekkesi  olumlu sonuçlar vererek bölgenin İslamlaş-
                                                             masında etkili olmuştur. 37

          36  bk. Mehmet İnbaşı, “Balkanlar’da Osmanlı Hakimiyeti ve İskân Siyaseti”, Türkler Ansiklopedisi, C 9, s. 154-164.
          37  bk. Halil İnalcık, “Balkanlar’da Osmanlı Fetihleri’nin Sosyal Koşulları”, Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, C 1, S 1, s. 1-2.




                118
   13   14   15   16   17   18   19   20   21