Page 3 - İslam Tarihi 3. Ünite
P. 3

3. Ünite
                                                                                        3. Ünite



                              “Dımaşk, bu cihanın peşin açan, çabuk solan goncası...”
                                                                                       Arkale Kelbî


               1. Emeviler ve Emevilerin Kuruluş Dönemi
               Raşit halifelerin ardından Muaviye b. Ebi Süfyan’ın halife olup devletin merkezini Şam’a taşımasıyla
            yeni bir devlet kurulmuş oldu. Şam’da kurulan bu devlet Ümeyyeoğulları tarafından yönetilmesi sebe-
            biyle Emeviler olarak isimlendirilmiştir.
               Ümeyyeoğulları Haşimoğullarıyla beraber İslam’dan önce Mekke’de önemli kabilelerin başında gel-
            mekteydi. Şehrin yönetiminde söz sahibi olan Ümeyyeoğulları savaşlarda ordu komutanlığı görevini
            üstlenirken  Hz.  Peygamber’in  kabilesi
            olan  Haşimoğullarının  sorumluluğu  ha-
            cıların su ve yiyecek ihtiyaçlarını karşıla-
            maktı. Hz. Peygamber kendilerini İslam’a
            davet  ettiğinde  şehrin  yönetiminde  bir-
            biriyle öteden beri yarış hâlinde olan iki
            kabile  arasındaki  rekabet  daha  görünür
            olmuştur.  Belki  de  bu  sebeple  Mekke
            Dönemi’nde  Ümeyyeoğullarının  içinden
            Müslüman olanların sayısı oldukça sınır-
            lı kalmıştır. Bu aileye mensup ilk Müslü-
            manlar ise Osman b. Affan, Halid b. Said
            ve  Hz.  Peygamber  ile  evlenen  böylece
            müminlerin  annesi  olan  Ebu  Süfyan’ın
            kızı Ümmü Habibe idi. Ümeyyeoğullarının
            İslam’ı  benimsemesi  daha  ziyade  Mek-
            ke’nin fethinden sonra gerçekleşmiştir. 1
               Ümeyyeoğulları  mensuplarına  hem
            Hz.  Peygamber  hem  de  raşit  halifeler
            tarafından  önemli  görevler  verilmiştir.
            Mekke’nin  fethedildiği  gün  Müslüman
            olan Muaviye de bu kişiler arasında bu-                                              Görsel 3.1
            lunmaktaydı. Muaviye b. Ebi Süfyan; Hz.                                    Şam surlarından bir kesit
            Peygamber’in  kâtipleri  arasında  yerini
            almış, Suriye fetihlerinde İslam ordularını komuta etmiş, daha sonra Hz. Ömer tarafından Şam Vali-
            si olarak tayin edilmiştir. Ümeyyeoğullarının başta valilik olmak üzere devlet yönetiminde daha fazla
            görev almaya başladıkları Hz. Osman’ın hilafeti sırasında Muaviye b. Ebi Süfyan’a Suriye’deki bütün
            vilayetlerin sorumluluğu verilmiştir.
                                            2
               Muaviye b. Ebi Süfyan, Hz. Osman’ın şehit edilmesi üzerine yakın akrabası sıfatıyla katillerin bulun-
            masını talep etmiş ve Hz. Ali’nin halifeliğini kabul etmeyerek yeni halifeyi şûranın seçmesini istemiştir.
            Bu gerekçe ile Sıffîn’de karşılaşan iki taraf arasında süren çarpışmalar hakem olayı ile başka bir boyut
            kazanmıştır. Tahkime kadar halifelik talebini açıklamayan Muaviye b. Ebi Süfyan bu olaydan sonra halife
            adaylarından birisi hâline gelmiştir.
               Hakem olayının işi çözmek bir tarafa daha fazla kargaşaya neden olduğu bir ortamda Hz. Ali suikast
            sonucu şehit edilmiş, olayın akabinde Irak halkı Hz. Hasan’ın etrafında toplanmıştır. Muaviye ise Kudüs’te
            insanlardan biat almıştır. Halife seçilen Hz. Hasan kendisini destekleyen Irak ordusuna güvenememesi

            1  bk. Ömer Ferruh, el-Arab ve’l-İslam, s. 74-75.
            2  İbn Kesir, el-Bidâye ve’n-Nihâye, C 8, s. 7.



                                                                                                49
   1   2   3   4   5   6   7   8