Page 12 - Tefsir Okumaları 2. Ünite
P. 12
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI SURELER
Kelbi der ki: “Risaletini tebliğ etmeyi bitirdiğinde hemen yorul.Gerek kendi günahın, gereki-
se mümin erkek ve kadınların günahları için mağfiret dile.” 27
Hasan Basri şöyle demektedir: "Düşmanınla cihadını bitirecek olursan, hemen Rabbine
ibadet ile yorul." 28
Mücahid de şöyle der: “O hâlde dünya işlerini bitirip boş kaldın mı hemen namaz kılmakla
yorul.” 29
Cüneyd dedi ki: “İnsanların işlerini bitirdin mi hemen Hakk’a ibadete gereği gibi gayret
göster.” 30
Dolayısıyla ayetteki ifadelerle ibadetlerin birbirine eklenmeleri ve herhangi bir zamanın iba-
detsiz olarak boş geçirilmemesi; birini bitirdiğinde diğerini yapmaya koyulması manası kastedil-
miştir.
BİLGİ KUTUSU
Bir şairimiz başarıya erişmek için usulüne uygun tarzda devamlı ve ciddi çalışmanın gereğini
ifade sadedinde şöyle der:
“Şem’-i ikbâlini târ eylemesün derse felek
Kişi yaktığı çerâğ üstüne pervâne gerek.” (Veysî)
“Bir insan, saadet ve ikbâlini muhafaza etmek istiyorsa, dâimâ işinin, eserinin başında bizzat
bulunmalı, bir pervâne gibi onun etrafından ayrılmamalıdır.”
Dolayısıyla bu ayetlerle her anı, ebedi hayatta pişmanlık sebebi olmayacak, bilakis rıza ve
hoşnutluk vesilesi olacak hayırlı niyet, söz, fiil ve amellerle değerlendirmek öğütlenir.
Bu işleri yaparken de kulun Allah’tan (c.c.) gafil olmaması, gönlünü hep O’na yöneltmesi,
O’nun rızasını ve muhabbetini araması ve ne istiyorsa O’ndan istemesi talep edilir. Çünkü kula
yardım edecek olan, başkası değil, sadece Allah’tır (c.c.).
SORALIM CEVAPLAYALIM
1. Vizr kelimesi hangi anlama gelir?
2. Peygamberimiz (s.a.v.) hiç günah işlemiş midir? Bunun ismet sıfatıyla ilgisi nasıldır?
3. Peygamberimizin (s.a.v.) şan ve şerefinin yükseltilmesi ne anlama gelmektedir?
4. Zorlukla beraber kolaylığın olması ne anlama gelmektedir?
5. Rabbe rağbet nasıl olur?
27 Kurtubi, el-Cami, C 19, s. 194-195.
28 Kurtubi, el-Cami, C 19, s. 194-195.
29 Kurtubi, el-Cami, C 19, s. 194-195.
30 Kurtubi, el-Cami, C 19, s. 194-195.
62