Page 10 - Tefsir Okumaları 2. Ünite
P. 10

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI SURELER



               2. Üzerinden kaldırıp atmadık mı o çok ağır yükünü:


               3. Belini çatır çatır çatırdatan o ağır yükünü!

               Vizr, ağır yük demektir. Kelimenin günah ve vebal anlamı da vardır.     19

               Ancak Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) hâline uygun olanı “ağır yük” olarak anlaşılması-
        dır. Çünkü Resulullah’ın (s.a.v.) peygamberlik öncesi hayatı da çok nezih geçmiştir. Asla putlara

        tapmamış, İslam’ın günah saydığı hiçbir iş yapmamıştır. Nübüvvetten sonra, Kur’an-ı Kerim’de de
        zaman zaman işaret edildiği üzere bazı ictihat hataları olmuşsa da, bunlar günah değil, ecir ve
        sevap vesilesidir. Dolayısıyla burada Efendimiz’in (s.a.v.) sırtından kaldırılan yükten maksat şu

        olabilir:

               Arasında  yaşadığı  toplumun  inanç  ve             ARAŞTIRALIM
        ahlak  yönünden  içine  düştüğü  feci  durumdan           “Böylece Allah (c.c.) senin geçmiş ve ge-
        dolayı  duyduğu  ıstıraptır.  Cenâb-ı  Hak,  ona       lecek günahlarını bağışlar.”

        gönderdiği vahiyle bu yükü onun sırtından kal-                              (Fetih suresi, 2. ayet)
        dırmış,  ona  ne  yapacağını  öğretmiştir.
                                                                  “(Ey Peygamber!) Hem kendinin hem
               Peygamberimiz  (s.a.v.)  İslam’ı  tebliğ        de mümin erkeklerin ve mümin kadınların
        ederken  düşmanların  çok  şiddetli  tepkileriyle      günahlarının bağışlanmasını dile.”

        karşılaşıyordu. Bâtıla karşı verdiği bu çetin mü-                    (Muhammed suresi, 19. ayet)
        cadelede birçok ilahi yardım ve inayete mazhar
                                                                  Ayetlerini Peygamberimiz’in (s.a.v.) gü-
        kılınarak, belini çatırdatan o ağır yük hafifletil-    nah işleyip işlemediği açısından araştırınız.
        miştir. 20


               4. Senin ismini ve şânını yüceltmedik mi?

               İbn Abbas (r.a.) bu ayetle ilgili şu açıklamayı yapmaktadır:

               “Yüce Allah (c.c.) ona şunu söylemekte-

        dir: Ezanda, kamette, teşehhütte, cuma günü            NOT EDELİM
        minberler üzerinde, Ramazan ve Kurban Bay-             Hadiste şöyle buyrulmuştur: Cebrail (a.s.)
                                                             gelip bana dedi ki:
        ramı  günlerinde,  teşrik  günlerinde,  arife  gü-
        nünde,  cemrelerde,  Safa  ile  Merve’de,  nikah       “ Ey Muhammed! Rabbin diyor ki: Biliyor
                                                             musun, senin zikrini nasıl yücelttim?” Ben de:
        merasimlerinde,  yeryüzünün  doğusunda  ve
        batısında  benim  adım  anıldı  mı  mutlaka  sen       “ Allah daha iyi bilir” dedim.
        de benimle birlikte anılırsın. Eğer bir kimse Al-      Allah (c.c.) buyurdu ki:
        lah’a  (c.c.) ibadet eder, cenneti, cehennemi ve
                                                               “ Ben anıldığımda sen de benimle beraber
        tasdik  edilmesi  gereken  her  şeyi  tasdik  eder
                                                             anılırsın.”
        fakat  Muhammed  (s.a.v.)  Allah’ın  Resulüdür
                                                                       Taberi, Camiu’l-Beyan, C. 30, s. 151;
        diye şehadet etmezse o, bunlardan hiçbirisinin
                                                                           İbn Hibban, Sahih, C. 5, s. 162.
        faydasını göremeyecek kâfir bir kimse olur.”    21
        19   Elmalılı, Hak Dini, C 9, s. 295.
        20   Çelik, Hakk’ın Daveti, C 5, s. 507.
        21   Kurtubi, el-Cami li-Ahkami’l-Kur’an, C 19, s. 191.
                                                           60
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15