Page 5 - Tefsir 5. Ünite
P. 5

5. ÜNİTE                                      ÖRNEK METİNLERLE KUR’AN TEFSİRİ


             1.2. İnsan

            Kur’an-ı Kerim’in ana konularından birisi de insandır. Bu
          konudaki ayetleri iki gurupta toplayabiliriz. Birinci gurupta
          insanın yaratılışına ve nasıl bir varlık olduğuna, ikincide ise
          onun değerine ve Allah’a (c.c.) karşı sorumluluğuna ilişkin
          ayetler yer alır.

            Kur’an-ı  Kerim’in  açık  ifadelerine  göre  diğer  varlıklar
                                                                        “Ben cinleri ve insanları, ancak
          gibi insanı yaratan da Allah’tır (c.c.). İlk yaratılışta onun asıl   bana kulluk etsinler diye yarattım.”
          hammaddesi topraktır. Allah kudreti ile onu şekilden şekle         (Zariyat suresi, 56. ayet)
          çevirmiş, sonra ruh, can vererek “insan” yaratmış, böylece
          Hz. Âdem var olmuştur.  Hz. Âdem (a.s.) ve eşinden de in-
                                7
          san nesli çoğalmıştır. Onlardan sonra da her insan bir anne
          babadan doğmuştur. İşte bu çoğalma yani anne-babadan
          olma da Allah’ın (c.c.) yaratması ile gerçekleşir. Bu mesele
          Mü’minûn suresi 12-14. ayetlerinin konusudur ve şu şekil-
          de ifade edilir:
            “Biz insanı (başlangıçta), çamurdan, süzülmüş çamur-
          dan yarattık. Sonra (her bir insanın biyolojik yaratılışın-
          da, önce) onu bir su damlası halinde sağlam bir yere (ana
          rahmine) yerleştirdik. Sonra bu az suyu embriyoya (alaka)
          çevirdik. Alaka'yı da bir et parçası haline (mudğa) getir-
          dik. Mudğayı da kemiklere dönüştürdük ve bu kemiklere
          et giydirdik. Nihayet onu bambaşka bir varlık olarak orta-
          ya çıkardık. Yaratanların en güzeli olan Allah ne yücedir!”
             İnsanın yaratılışı diğer varlıklara göre özeldir. O, şerefli
          bir varlıktır, en güzel surette yaratılmıştır; diğer yaratılanla-     NOT EDELİM
          ra verilmeyen akıl, ilim, düşünme, konuşma, irade ve seçim
          yapma nimeti ona verilmiş, böylece evrenin seçkin varlığı     “Yeryüzünde bulunanların hep-
          olmuştur.  İşte  buna  Kur’an-ı  Kerim’in  dilinde  ‘fıtrat’  de-  si fânidir. Azamet ve kerem sahibi
          nir.  Bu niteliklere sahip olduğu içindir ki insan sorumluluk   Rabbinin zâtı ise bâki kalır. Artık
             8
          yüklenmiştir. Kur’an-ı Kerim’in insanın yaratılışına çok yer   Rabbinizin nimetlerinden hangi-
          verilmesinin asıl nedeni de onun kendisini yaratan Rabbini   sini inkâr edebilirsiniz?  Gökler-
          tanıması ve onunla sağlıklı bir ilişki kurmasını sağlamaktır. 9  de ve yerde bulunanların  hepsi
                                                                       O’ndan ister (O’na muhtaçtır). O
            Yüce Allah, rahmetinin göstergesi olarak evreni insanın    her an yaratma halindedir. Artık
          emrine sunmuş, yaşam için ihtiyaç duyacağı bütün imkân-      Rabbinizin nimetlerinden hangi-
          ları önüne sermiştir. Karşılığında da sadece kendisini tanı-  sini inkâr edebilirsiniz?”
          masını ve inanmasını istemiştir. Her insan kendi nasibince        (Rahmân suresi, 26-30. ayetler)
          bu dünyadan faydalanır, kazanır ve onunla yaşamını devam
          ettirir. Fakat insan, ufacık bir eksiklik gördüğünde hemen
          nankörce Allah’ı suçlar. Fecr suresinde 15-16. ayetlerde in-
          sanın bu tutarsızlığına işaret vardır:


          7  bk. Hac suresi, 5. ayet; Sâffât suresi, 11. ve 71. ayetler; En’âm suresi, 2. ayet.
          8  bk. İsrâ suresi, 70. ayet; Tîn suresi, 4-5. ayetler; İnsân suresi, 2. ayet; Rûm
            suresi, 30. ayet.
          9  Muhsin Demirci, Kur’an’ın Ana Konuları, s. 79-94, 100-106.


                                                                                                  115
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10