Page 5 - Tefsir 5. Ünite
P. 5
5. ÜNİTE ÖRNEK METİNLERLE KUR’AN TEFSİRİ
1.2. İnsan
Kur’an-ı Kerim’in ana konularından birisi de insandır. Bu
konudaki ayetleri iki gurupta toplayabiliriz. Birinci gurupta
insanın yaratılışına ve nasıl bir varlık olduğuna, ikincide ise
onun değerine ve Allah’a (c.c.) karşı sorumluluğuna ilişkin
ayetler yer alır.
Kur’an-ı Kerim’in açık ifadelerine göre diğer varlıklar
“Ben cinleri ve insanları, ancak
gibi insanı yaratan da Allah’tır (c.c.). İlk yaratılışta onun asıl bana kulluk etsinler diye yarattım.”
hammaddesi topraktır. Allah kudreti ile onu şekilden şekle (Zariyat suresi, 56. ayet)
çevirmiş, sonra ruh, can vererek “insan” yaratmış, böylece
Hz. Âdem var olmuştur. Hz. Âdem (a.s.) ve eşinden de in-
7
san nesli çoğalmıştır. Onlardan sonra da her insan bir anne
babadan doğmuştur. İşte bu çoğalma yani anne-babadan
olma da Allah’ın (c.c.) yaratması ile gerçekleşir. Bu mesele
Mü’minûn suresi 12-14. ayetlerinin konusudur ve şu şekil-
de ifade edilir:
“Biz insanı (başlangıçta), çamurdan, süzülmüş çamur-
dan yarattık. Sonra (her bir insanın biyolojik yaratılışın-
da, önce) onu bir su damlası halinde sağlam bir yere (ana
rahmine) yerleştirdik. Sonra bu az suyu embriyoya (alaka)
çevirdik. Alaka'yı da bir et parçası haline (mudğa) getir-
dik. Mudğayı da kemiklere dönüştürdük ve bu kemiklere
et giydirdik. Nihayet onu bambaşka bir varlık olarak orta-
ya çıkardık. Yaratanların en güzeli olan Allah ne yücedir!”
İnsanın yaratılışı diğer varlıklara göre özeldir. O, şerefli
bir varlıktır, en güzel surette yaratılmıştır; diğer yaratılanla- NOT EDELİM
ra verilmeyen akıl, ilim, düşünme, konuşma, irade ve seçim
yapma nimeti ona verilmiş, böylece evrenin seçkin varlığı “Yeryüzünde bulunanların hep-
olmuştur. İşte buna Kur’an-ı Kerim’in dilinde ‘fıtrat’ de- si fânidir. Azamet ve kerem sahibi
nir. Bu niteliklere sahip olduğu içindir ki insan sorumluluk Rabbinin zâtı ise bâki kalır. Artık
8
yüklenmiştir. Kur’an-ı Kerim’in insanın yaratılışına çok yer Rabbinizin nimetlerinden hangi-
verilmesinin asıl nedeni de onun kendisini yaratan Rabbini sini inkâr edebilirsiniz? Gökler-
tanıması ve onunla sağlıklı bir ilişki kurmasını sağlamaktır. 9 de ve yerde bulunanların hepsi
O’ndan ister (O’na muhtaçtır). O
Yüce Allah, rahmetinin göstergesi olarak evreni insanın her an yaratma halindedir. Artık
emrine sunmuş, yaşam için ihtiyaç duyacağı bütün imkân- Rabbinizin nimetlerinden hangi-
ları önüne sermiştir. Karşılığında da sadece kendisini tanı- sini inkâr edebilirsiniz?”
masını ve inanmasını istemiştir. Her insan kendi nasibince (Rahmân suresi, 26-30. ayetler)
bu dünyadan faydalanır, kazanır ve onunla yaşamını devam
ettirir. Fakat insan, ufacık bir eksiklik gördüğünde hemen
nankörce Allah’ı suçlar. Fecr suresinde 15-16. ayetlerde in-
sanın bu tutarsızlığına işaret vardır:
7 bk. Hac suresi, 5. ayet; Sâffât suresi, 11. ve 71. ayetler; En’âm suresi, 2. ayet.
8 bk. İsrâ suresi, 70. ayet; Tîn suresi, 4-5. ayetler; İnsân suresi, 2. ayet; Rûm
suresi, 30. ayet.
9 Muhsin Demirci, Kur’an’ın Ana Konuları, s. 79-94, 100-106.
115