Page 3 - Tefsir 5. Ünite
P. 3

5. ÜNİTE                                      ÖRNEK METİNLERLE KUR’AN TEFSİRİ



            Kur’an-ı  Kerim’de  birçok  ayet  Rabbimizi  çeşitli  yönler-
   1. Örnek Metinlerle Kur’an’ın Ana Konuları  den  tanıtır.  Mesela  Ayetü’l-kürsî  diye  bildiğimiz  Bakara
          suresi 255. ayeti şöyledir: “Allah, O'ndan başka ilah yok-
 Kur’an-ı Kerim’in muhtevası gayesine göre şekillenmiş-  tur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de
 tir.  Onun  gayesi  insana  yol  göstermek  (hidâyet),  böylece   uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni
 insanın dünya ve ahiret mutluluğunu kazanmasına yardım-  olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının
 cı olmaktır. O, Allah’ın (c.c.) kelamı ve İslam dininin temel   yaptıklarını  ve  yapacaklarını  bilir.  O'nun  bildirdiklerinin   BİLGİ KUTUSU
 kaynağıdır, bu nedenle dinle ve insanla ilgilidir. Doğal ola-  dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bi-
 rak her bir surede, Allah’ın (c.c.) alemle özellikle de insan   lemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları    İhlâs suresi bütün olarak Allah’ı
 ile ilişkisi, insanlar arası ilişkiler ve ahiret konuları işlenir.   koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, bü-  tanıtan tek suredir.
 Dolayısıyla Allah (c.c.), insan, nübüvvet ve dünya Kur’an-ı   yüktür.”
 Kerim’in ana konularıdır.
            Bu ayette olduğu gibi Yüce Allah (c.c.), farklı yönleriyle
 1.1. Allah  çok sayıda ayete konu olmuştur. Onlardan birkaçını şöyle

 Kur’an-ı Kerim en fazla Yüce Allah’tan (c.c.), onun ulûhi-  bir tabloda gösterebiliriz:
 yet ve vahdaniyetinden bahseder. Öyle ki hangi konu anlatı-
 lırsa anlatılsın mutlaka Allah’a (c.c.) bir atıf yapılır. Konunun   SURE ADI - AYET NO :  KONU :
 bu kadar ön plana çıkmasının başlıca sebepleri şunlardır:   Fâtiha  1-2;  Bakara  163;  En’âm  164;  Meryem  35-36;   Allah (c.c.) bütün canlıların Rabbidir.
 Allah (c.c.), bütün varlığın yaratıcısı, âlemin işleyişini elinde   Duhân 8.
 bulunduran tek kudrettir. Her şey Allah’a (c.c.) bağımlıdır,   Fâtiha 3; Mâide 98; En’âm 12  Sonsuz rahmet ve şefkat sahibidir.
 O hiçbir şeye muhtaç değildir. Allah (c.c.), sonsuz rahmet
 sahibidir. Rahmet her şeyden önce insan ile ilgilidir, bu da   Fâtiha 4; Bakara 116; En’âm 12; Yunus 68; Şûrâ 49.  Her şeyin sahibidir.
 insan Allah (c.c.) arasında özel bir ilişkiyi gerektirir. Bu ilişki,   Bakara 117; Âl-i İmrân 18; En’âm 12, 73, 101; Hûd 107;   Her  şeye  gücü  yetendir;  her  şeyi  yaratan,
 kul ile kulluk edilen, abd-ma‘bud veya abd-Rabb ilişkisidir.   Hicr 85-86; İsrâ 99; Tâhâ 50; Lokman 28; Fâtır 3; Yâsin   ölçülü  ve  düzenli  yaratır,  ondan  başka
 Kur’an-ı Kerim, rahmete dayalı bu ilişkinin sadece iki varlık   82; Mü’min 62; Rahmân 29; Kamer 49; Şuarâ 77-83;   yaratıcı yoktur.
 arasında kalmamasını, müminin diğer varlıklarla ilişkileri-  Necm 43-55; Kamer 55; Hadîd 3
 ne, kişisel ve sosyal hayatına yansımasını hedefler. Din de   Bakara 163; Âl-i İmrân 2, 18; Tevbe 116; Nahl 51; İsrâ   İbadete layık yegane varlıktır, ondan başka
 bunun için vardır.
            42-43, 111; Fâtiha 1; Kehf 110;  Meryem 35-36; Tâhâ   ilah yoktur, her şey onu tespih eder, bütün
 Kur'an nazil olmadan önce bazı insanlar, Allah’ın (c.c.)   98; Enbiyâ 25; Neml 70; Kasas 88; Sâffât 4-5; Şûrâ 19,   hamd ona yapılır, gerçek dost ve yardımcıdır.
 artık yaratmayı bıraktığını, kendi halinde köşesine çekildiği-  31; Zuhruf 84-86
 ni, tarihe ve tabiata müdahale etmediğini ve dünyayı kendi   Şuâra 62, Bakara 186; Şûrâ 25; Tâhâ 82; Mü’min 2; Kâf   Allah (c.c.) insana şah damarından yakındır,
 haline bıraktığını zan ediyorlardı. Allah’ın (c.c.), oğul edin-  16.  insanla beraberdir; bağışlayandır.
 diğini  veya  bazı  insanlara  hulül  ettiğini  (onların  suretine
 girdiğini) iddia ediyorlardı. Oysaki Yüce Allah, tüm bu dü-  Âl-i İmrân 2; Kasas 88; Mü’min 65  Allah (c.c.) daima diridir.
 şünce, vehim, hayal, kuruntu ve inançlardan uzak (münez-  Mâide 98; Şûrâ 25  Allah'ın (c.c.) azabı çetindir.
 zeh) olduğunu, vahiyle tarihe, mucize ile tabiata müdahil   Tevbe 116; Arâf 54; Neml 59; Rum 19, 40; Yâsin 12  Allah (c.c.) hayatı ve ölümü var edendir.
 olduğunu, her an yeni bir yaratma üzerinde bulunduğunu,
 dilediğini dilediği anda yapma kudret ve keyfiyetine sahip   Yunus 44;  Allah (c.c.) adildir, asla zulmetmez.
 bulunduğunu beyan etmektedir. Allah (c.c.), bazı filozofla-
 rın iddia ettiği gibi kâinat üzerinde tasarrufta bulunmaktan   En’âm 73, 101, 103, 164; Yunus 61; R‘ad 8-10; Hicr 24,   Allah  (c.c.)  her  şeyi  bilir,  her  şeyden
 vaz geçmiş, insanı kendi aklı ve hevasıyla baş başa bırakmış,   86; Neml 74; Fâtır 38  haberdardır.
 ilgisiz bir ilah değildir. O, “fa’alü’l-lima yurîd” (dilediğini di-  İsrâ 43; Şuarâ 217; Rum 40  Allah  (c.c.)  her  şeyden  yücedir,  büyüktür,
 lediği anda yapma kudret ve keyfiyetine sahip), hay (diri) ve   uludur.
 kayyum (her şeyin varlığı kendisine bağlı olan, kâinatı idare   Rum 15-37; Yâsin 33; Zümer 5  Olmuş ve olmakta olan her şey Allah’ın (c.c.)
 eden) bir ilahtır.                                             varlığının ve kudretinin delilidir.





                                                                                                  113
   1   2   3   4   5   6   7   8